Türkiye Barolar Birliği Dergisi 142.Sayı

373 TBB Dergisi 2019 (142) Aslı E. GÜRBÜZ USLUEL Pek çok durumda yönetim yetkisinin devri temsil yetkisinin kullanı- mını zorunlu kılabilir. Dolayısıyla amaca en uygun olanı, yönetim yet- kisiyle birlikte temsil yetkisinin de devredilmesidir. 37 İcra kurulunun kurulabilmesi için esas sözleşmede bu yönde bir hüküm bulunmalıdır (TTK m. 367/1). 38 Bunun yanında, yönetim ku- rulu, icra kurulu kurulması yönünde bir karar almalı ve düzenleyeceği iç yönerge ile icra kuruluna bırakılan görev ve yetkileri belirlemelidir. İcra kurulu şirkette tam zamanlı olarak çalışabilecek kişiler arasın- dan seçilmelidir. Çoğunlukla bunlar ile anonim şirket arasında hizmet sözleşmesi bulunur. 39 İcra kurulu üyeleri daha aktif üyeler olmaların- dan ve yönetim işleriyle daha yoğun bir şekilde ilgilenmelerinden do- layı, şirketle ilgili bilgilere, yönetim kurulu üyelerine göre daha ko- lay erişirler. Bu bilgi akışı nedeniyle de icra kurulu kimi zaman, icra kuruluna göre daha az toplanan yönetim kurulu için karar taslakları hazırlar. Söz konusu nedenlerle, şirketlerde icra kurulu oluşturulma- sı eleştirilmiş, 40 yönetim kurulunun işlevlerini azalttığı, çoğu zaman şirkette yönetim yetkisi bulunmayan yönetim kurulu üyelerinin, yö- netim kurulu toplantılarında icra komitesinin sağladığı bilgi yoluy- la karar vermeleri nedeniyle, icra kurulunun dolaylı olarak yönetim kurulunun kararlarında etkili olduğu belirtilmiştir. Bu görüşün haklı gerekçeleri olduğu şüphesizdir. Ancak, özellikle pay sahibi sayısı fazla olan halka açık şirketler açısından icra kurulları önem taşımaktadır. Bu hususa ilişkin TTK’nın izin verdiği ölçüde müdahale ise Sermaye Piya- sası Kurulu tarafından çıkarılan Kurumsal Yönetim Tebliği (II-17.1) 41 ile yapılmaktadır. Hemen belirtelim Tebliğ tüm halka açık şirketleri kapsamakla birlikte, Tebliğ’e ek olarak çıkartılan Kurumsal Yönetim İlkeleri (KYİ) payları borsanın belirli pazarlarında işlem gören şirket- ler için zorunlu olarak düzenlenmiştir. 42 Buna göre icra kuruluna iliş- kin hükümler şu şekilde sıralanabilir: 37 Tekinalp, 12-69. 38 Forstmoser/Meier-Hayoz/Nobel, § 29 N.37 39 Forstmoser/Meier-Hayoz/Nobel, § 29 N. 61. 40 Bkz. Forstmoser, § 5 N. 80. 41 RG, 30.12.2011, S: 28158. 42 Payları Ulusal Pazar, İkinci Ulusal Pazar veya Kurumsal Ürünler Pazarında işlem gören ortaklıklar ile Paylarının ilk defa halka arz edilmesi ve/veya borsada işlem görmeye başlaması için Kurula başvuran/başvurulan ortaklıklardan; payları Ulu- sal Pazar, İkinci Ulusal Pazar veya Kurumsal Ürünler Pazarında işlem görecek olanlar.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1