Türkiye Barolar Birliği Dergisi 142.Sayı
431 TBB Dergisi 2019 (142) Can AZER süre devam etmiştir. İşte bir anlamda fiili olan bu durumu ortadan kal- dırmak için 2013 yılında yürürlüğe giren 27/2013 sayılı İyi İdare Ya- sası 5 ile birtakım hükümler öngörülmüştür. Bu çalışmanın konusu da KKTC’de düzenleyici işlemlerin denetiminin nasıl yapıldığına, ayrıca yapılamayanların da hangi gerekçelerle yapılmadığına değinmek ve bu kapsamda söz konusu iyi idare yasasına neden ihtiyaç duyulduğu- nu ortaya koymak ve bunun mahkeme kararları ile birlikte sonuçlarını değerlendirmektir. 6 A. KKTC İdari Yargı Yapısı KKTC idari yargısında düzenleyici işlemlerin denetlenmesi konu- suna değinmeden önce, ülkedeki idari yargının yapısına ilişkin bilgile- re kısaca yer vermek ilerleyen bölümlerin anlaşılırlığı açısından önem taşımaktadır. 7 KKTC Anayasası’nın 152. maddesinden de anlaşılacağı üzere, 8 5 Yasanın tam metni için bkz., http://www.mahkemeler.net/cgi-bin/elektroks. aspx (Erişim tarihi 08.03.2018). KKTC’de kanun ibaresi değil yasa ibaresi kullanıl- maktadır. 6 Yasa 2013 yılında yürürlüğe girmiş olmasına karşın bu çalışmanın 2018 yılında yapılmış olmasındaki maksadın, yeni getirilen hükümler çerçevesinde mahke- melerin verdiği kararların da ortaya çıkmasına olanak vermek olduğunu ayrıca vurgulamak gerekmektedir. Ayrıca, KKTC’de gerek idarenin yargısal denetimi gerekse de diğer hukuki alanlarda yazılmış eser sayısı oldukça sınırlıdır. Bu ne- denle, çalışmanın var olan sınırlı kaynaklar ile mahkeme kararları üzerinden şe- killeneceğini belirtmekte fayda vardır. 7 Konuyla ilgili ayrıntılı bilgi için bkz., Tufan Erhürman, Kuzey Kıbrıs Türk Cum- huriyeti İdari Yargılama Hukuku, Işık Kitabevi, 2012, s.39-83. 8 Madde 152 (1) “Yüksek İdare Mahkemesi, yürütsel veya yönetsel bir yetki kullanan herhan- gi bir organ, makam veya kişinin bir kararının, işleminin veya ihmalinin, bu Ana- yasanın veya herhangi bir yasanın veya bunlara uygun olarak çıkarılan mevzua- tın kurallarına aykırı olduğu veya bunların söz konusu organ veya makam veya kişiye verilen yetkiyi aşmak veya kötüye kullanmak suretiyle yapıldığı şikâyeti ile kendisine yapılan başvuru hakkında, kesin karar vermek münhasır yargı yetkisi- ne sahiptir. (2) Böyle bir başvuru, sahip olduğu meşru bir menfaatı, bu gibi karar veya işlem veya ihmal yüzünden olumsuz yönde ve doğrudan doğruya etkilenen kişi tarafın- dan yapılabilir. (3) Söz konusu başvuru, karar veya işlemin yayınlanması tarihinden veya ya- yınlanmadığı takdirde veya bir ihmal halinde, başvuran kişinin bunu öğrendiği tarihten başlayarak yetmiş beş gün içinde yapılır. (4) Böyle bir başvuru üzerine Yüksek İdare Mahkemesi, kararında: (a) Söz konusu karar veya işlem veya ihmali, tamamen veya kısmen onaylayabi- lir veya
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1