Türkiye Barolar Birliği Dergisi 142.Sayı
436 KKTC’de Düzenleyici İşlemlerin Denetlenme(me)si Sorunu ve Buna Çözüm Yolu: İyi İdare Yasası a. İptal Davası Yoluyla Denetim KKTC Anayasası’nın 147. maddesi, 20 anayasaya aykırılığı iddia edilen ve düzenleyici işlem olan kararname, tüzük ve yönetmeliklere karşı doğrudan doğruya Anayasa Mahkemesi’ne iptal davası açılabi- leceğine hükmetmiştir. 21 Bu düzenleme karşısında KKTC Hukuku’nda kararname, tüzük, yönetmelik veya bunların hükümlerinin anayasaya aykırı olduğu gerekçesiyle iptal davası yoluyla anayasa mahkemesine taşınmasının önünde herhangi bir engel bulunmamaktadır. 22 Dolayı- sıyla, kararname, tüzük, yönetmelik veya bunların hükümlerine karşı, ilgili maddede belirtilen kişi, grup veya kurumlar doksan gün içerisin- de Anayasa aykırılık iddiası ve iptal istemi ile AnayasaMahkemesi’nde dava açabilmektedirler. Böylece söz konusu düzenleyici işlemler bakı- mından Anayasa uygunluk denetiminde herhangi bir engel olmadığı sonucu ortaya çıkmaktadır. Ancak, bu durumda 147. maddede açıkça sayılmayan düzenleyici işlemlere karşı anayasaya aykırılık iddiasıyla Anayasa Mahkemesi’nde iptal davası açmanın mümkün olup olmadığı sorusu akıllara gelmek- tedir. Anayasanın bu açık hükmü karşısında bunlara karşı Anayasa Mahkemesi’nde doğrudan bir iptal davası açılması mümkün görün- memektedir. Nitekim Anayasa Mahkemesi de vermiş olduğu bir ka- rarında; Bakanlar Kurulu’nun düzenleyici işlem niteliğinde almış ol- duğu bir kararına karşı; söz konusu düzenleyici işlemin 147. maddede sayılanlardan olmadığı için bu işlem hakkında doğrudan doğruya 20 Madde 147: “Cumhurbaşkanı, Cumhuriyet Meclisinde temsil edilen siyasal par- tiler, siyasal gruplar ve en az dokuz milletvekili veya kendi varlık ve görevlerini ilgilendiren alanlarda diğer kurum, kuruluş veya sendikalar bir yasanın, kararna- menin, tüzüğün, Cumhuriyet Meclisi İçtüzüğünün, Cumhuriyet Meclisi kararı- nın, yönetmeliğin veya bunların herhangi bir kuralının Anayasanın herhangi bir kuralına aykırı veya ona uygun olmadığı gerekçesi ile Anayasa Mahkemesinde doğrudan doğruya iptal davası açabilirler.…”. 21 Dolayısıyla, KKTC’de, TC’den farklı olarak, yargı yolunun belirlenmesinde nor- mun hukuki niteliğinin değil, normun anayasaya aykırılığının ileri sürülüp sürü- lemeyeceğinin önem taşıdığını söylemek gerekmektedir. Bkz. Erhürman (2013), s. 121. 22 KKTC Anayasa Mahkemesi’nin düzenleyici işlemler bakımından iptal davası- nın alanında maddede sayılanların dışında bir genişlemenin mümkün olmadığı yönünde kararları mevcuttur. Bkz., Anayasa Mahkemesi 4.6.1987 tarih, 23/85 (D.8/87) sayılı kararı, s.3-4, (www.mahkemeler.net , erişim tarihi 22.01.2018); Ana- yasa Mahkemesi 30.6.1989 tarih, 7/89 (D.6/89)sayılı karar., s.4, (www.mahkeme- ler.net, erişim tarihi 22.01.2018).
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1