Türkiye Barolar Birliği Dergisi 142.Sayı

438 KKTC’de Düzenleyici İşlemlerin Denetlenme(me)si Sorunu ve Buna Çözüm Yolu: İyi İdare Yasası nitelendirmesini yapma görevi tarafların değil mahkemenindir. Dola- yısıyla aksi bir yorum yahut karar, anayasaya aykırı düzenleyici işlemi çıkaran makamın, Anayasaya Mahkemesi’nin denetiminden kaçırmak maksadıyla işleme başka isim vermesi ihtimalinin doğmasına neden olabilecektir ki bu durumu kamu hukuku ilkeleri bakımından kabul etmek mümkün değildir. Yukarıda da belirtildiği üzere Anayasa Mahkemesi, 147. maddede sayılmayan düzenleyici işlemleri anayasaya uygunluk bakımından ip- tal davası yoluyla denetlememektedir. 26 İşte bu durum, 147. maddede sayılmamış olan düzenleyici işlemlere karşı anayasaya uygunluk de- netimi bakımından YİM’de bir iptal davası açılabilme ihtimalini akıl- lara getirmektedir. Ancak, idari işlemleri denetlemekle yetkilendiril- miş olan YİM de, Anayasa aykırılık iddiasıyla haklarında iptal davası açılmak istenen düzenleyici işlemleri belli gerekçelerle denetlemekten kaçınmıştır. 27 Anayasa Mahkemesi’nin de, kararname, tüzük ve yönet- melik dışında kalan düzenleyici işlemlere karşı açılan iptal davalarını kabul etmediği göz önünde bulundurulacak olursa, bu durumda or- taya hiçbir yargı organı tarafından anayasaya uygunluk bakımından denetlenemeyen düzenleyici işlemler kategorisi çıkmıştır. Netice itibarıyla, 147. maddede sayılan düzenleyici işlemelerin dı- şında kalan diğer düzenleyici işlemlere karşı 27/2013 sayılı İyi İdare Yasası yürürlüğe girinceye kadar Anayasa’ya aykırılıktan ötürü ne Anayasa Mahkemesi’nde ne de YİM’de dava açılabilmiş ve bunların denetlenmesi yoluna gidilebilmiştir. b. İtiraz Yoluyla Denetim KKTC Anayasası uyarınca düzenleyici işlemlere ilişkin anayasa- ya aykırılık iddiaları itiraz yolu ile de Anayasa Mahkemesince incele- nebilmektedir. KKTC Anayasası’nın, “Anayasaya Aykırılık Konusunun Mahkemeler Tarafından Yüksek Mahkemeye İletilmesi” başlığını taşıyan 148. maddesi somut norm denetimini, “İstinaf işlemleri de dahil olmak 26 Nitelendirme yoluyla yapılacak denetim ile ilgili tartışmalar için bkz., Erhürman (2013), s. 472. 27 YİM’in, Anayasa aykırılık iddiasıyla haklarında dava açılan birtakım düzenleyici işlemleri denetlememe gerekçeleri, düzenleyici işlemlerin yasalara aykırı olduk- ları iddiasıyla açılan iptal davalarını kabul etmeme gerekçeleri ile aynıdır. Konu ilerleyen kısımlarda daha ayrıntılı incelenmiştir. Bkz., s. 11-17.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1