Türkiye Barolar Birliği Dergisi 142.Sayı

439 TBB Dergisi 2019 (142) Can AZER üzere, herhangi bir mahkeme işlemindeki bir taraf, bu işlemin herhangi bir safhasında bu işlemdeki uyuşmazlık konularından herhangi birinin karara bağlanmasında etkisi olabilen herhangi bir yasanın veya kararın veya söz konusu yasa veya kararın herhangi bir kuralının Anayasaya aykırılığını ile- ri sürebilir ve bunun üzerine, mahkeme bu konuyu, Anayasa Mahkemesi- ne sunar ve bu konu hakkında Anayasa Mahkemesince bir karar verilince- ye kadar söz konusu işlemi durdurur.” , demek suretiyle düzenlemiştir. Madde metninde de görüldüğü üzere itiraz yolu için, 147. maddeden yani Anayasa Mahkemesi’nde doğrudan açılacak iptal davasına iliş- kin düzenlemeden farklı olarak, tüzük, kararname ve yönetmelik sa- yılmamış, buna karşın sadece yasa ve kararlardan söz edilmiştir. Peki, bu durumda özellikle “ kararlar ” ibaresi ile ifade edilmek istenilenin ne olduğu sorusu akıllara gelmektedir. Başka bir ifadeyle, Anayasa Mahkemesi’ne somut norm denetimi yoluyla götürülebilecek kararlar nelerdir? Yani, “ kararlar ” ibaresi 147. maddede açıkça sayılan düzenle- yici işlemler ile onların dışında kalan düzenleyici işlemlerin de somut norm denetimi yolu ile anayasaya aykırılıklarının ileri sürülebilmesini mümkün kılmakta mıdır? Burada, “ kararlar ” ibaresinin yalnızca 147. maddede sayılmış olan kararname, tüzük ve yönetmelikleri değil 28 bunların dışında kalan düzenleyici işlemleri de kapsadığını söyle- mek yanlış olmayacaktır. 29 Nitekim Anayasa Mahkemesi’nin hem 147. maddede zikredilenlerden tüzüğün hem de maddede sayılmamış di- ğer düzenleyici işlemlerin itiraz yoluyla denetlenmesine dair kararları mevcuttur. 30 Bu bağlamda düzenleyici işlem niteliğinde olan tüzükle- rin “yasa ” olarak değil de “karar” kapsamında kabul edilip Anayasa Mahkemesi’ne gönderildiğini ifade etmek gerekmektedir. Tüzüklerin itiraz yolu ile Anayasa Mahkemesi’nin önüne gidebilmesi onların 147. maddede sayılmalarından değil bunların karar olarak kabul edilmele- rinin bir sonucudur. Aksi takdirde, eğer ki sadece belirli işlemler için 28 “Kararlar” ibaresi ile sadece kararname, tüzük ve yönetmeliklerin ifade edilmek istendiğine dair doktrinde görüşler de mevcuttur. Bkz, Zaim Necatigil, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde Anayasa ve Yönetim Hukukunun Esasları , Işık Ki- tabevi, 2015, s. 37. 29 Erhürman (2013), s . 214. 30 Anayasa Mahkemesi 30.12.199 tarih, 8/99 (D.5/99) sayılı kararı; Anayasa Mahke- mesi 4.04.1985 tarih, 19/84 (D.7/85) sayılı kararı; Anayasa Mahkemesi, 25.06.1980 tarih 11/80 (D.9/80) sayılı kararı; 2.3.1962 tarihli, 157/61 sayılı kararı bunlara ör- nek olarak gösterilebilecek kararlardan bazılarıdır (www.mahkemeler.net , erişim tarihi 15.1.2018)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1