Türkiye Barolar Birliği Dergisi 142.Sayı
447 TBB Dergisi 2019 (142) Can AZER oranda aşılmıştır. Ancak, İyi İdare Yasası sadece, yargı denetimi dı- şında kalan düzenleyici işlemlerin denetimini sağlamak maksadıyla çıkarılmamıştır. Söz konusu Yasa, düzenleyici işlemlerin denetiminde yaşanan sıkıntıları çözecek hükümleri içermenin yanı sıra, idare huku- ku, idari usul ve hukukun üstünlüğü konularına ilişkin birçok düzen- lemeyi de barındırmaktadır. 1. İyi İdare Yasası Düzenleyici işlemlerin denetiminde yaşanan sıkıntıların gideril- mesi için öngörülen hükümlere geçmeden önce, 27/2013 sayılı İyi İda- re Yasası ile ilgili kısa bilgi vermek Yasanın genel amaç ve ruhunun anlaşılmasına yardımcı olacaktır. Öncelikle şunu ifade etmek gerek- mektedir ki; 27/2013 sayılı İyi İdare Yasası, Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi’nin CM/REC(2007)7 sayılı tavsiye kararının ekinde yer alan “İyi İdare Yasası ”nın, 43 KKTC’de var olan koşullar çerçevesinde revize edilerek KKTC hukuk sistemine uyarlanmış halidir. KKTC Anayasası’nda, KKTC’nin demokratik ve hukukun üstünlü- ğü ilkelerine dayanan bir devlet olduğu açıkça vurgulanmıştır. Ancak, modern demokratik hukuk devletlerinde demokrasinin ve hukukun üstünlüğü ilkelerinin hayata geçebilmesi, bunları ifade etmenin çok öte- sinde gereklilikler taşımaktadır. Örneğin, modern demokrasinin tam anlamıyla vücut bulabilmesi içi yurttaşların seçme ve seçilme hakkına sahip olması yeterli görülmemektedir. 44 Yurttaşlara, bunun yanı sıra, ka- rar alma ve bu kararların uygulamasının denetlenmesi süreçlerine etkili bir şekilde katılma hakkının tanınması gerekmektedir. Ayrıca, hukukun üstünlüğüne saygı ilkesi de, yurttaşların idareyi bu konuda zorlama araçlarının sahip olması ile tam manasıyla hayata geçirilebilecektir. 45 . İşte, 27/2013 sayılı İyi İdare Yasası da bunlara ilişkili olarak, idarenin gerekçesiz işlem yapmamasından, işlemlere karşı başvurulabilecek yol ve sürelerini haberdar etmeye, hak arama hürriyetini kolaylaştıran hü- 43 Kararın Türkçe metni için bkz., http://80.251.40.59/politics.ankara.edu.tr/kara- han/ceviriler/iyiidare.htm. (Erişim tarihi, 02.02.2018) 44 İlker Çolak, “Bilgi Edinme Hakkı ve Bilgi Verme Yükümlülüğü”, e-akademi, S.39, 2005, s.26; Meltem Kutlu Gürsel, “İdare Hukuku Bağlamında Yönetime katılma ve İdare Hukukunun Sujelerinden Biri Olarak Bireyin Niteliğindeki Gelişim”, Yıldız- han Yayla’ya Armağan, Galatasaray Üniversitesi Yayınları no:6, 2003, s.317. 45 Tekin Akıllıoğlu, “İnsan Hakları ve Yönetim Hukuku”, 2000 Yılında İdari Yargı Sempozyumu, Ankara, 2000, s.119.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1