Türkiye Barolar Birliği Dergisi 142.Sayı

448 KKTC’de Düzenleyici İşlemlerin Denetlenme(me)si Sorunu ve Buna Çözüm Yolu: İyi İdare Yasası kümlerden, idarenin ve idare adına kamu hizmeti gören özel kişilerin sahip oldukları sorumluluklara kadar birçok konuda hükümler içer- mektedir. Yine iyi idarenin ilkelerinden olan hukuka uygun davranma yükümlülüğü, eşitlik ilkesi, ayrımcılık yasağı, tarafsızlık ilkesi, orantılı- lık ilkesi, kazanılmış haklara saygı ilkesi ve özel hayatın gizliliğine saygı ilkesi Yasa’da yer verilen konuların başında gelmektedir. 2. Düzenleyici İşlemlerin Denetlenmesi Düzenleyici işlemlerin denetlenmesi ile ilgili olarak yasa koyucu ilk etapta, Yasanın 2. maddesinde düzenlenmiş olan tefsir kısmında “düzenleyici işlem” kavramından ne anlaşılması gerektiğine yer ver- miştir. 2. madde düzenleyici işlemi; “idarenin genel ve soyut kural ko- yan idari işlemini anlatır” biçiminde ifade ederek KKTC Hukukunda ilk defa düzenleyici işlemin tanımına yer vermiştir. Bu düzenleme sadece tanıma yer vermesiyle değil başka açılardan da önem taşımaktadır. Çünkü burada özellikle düzenleyici işlemin bir idari işlem olduğu ama özellikle de genel ve soyut kural koyan bir idari işlem olduğu açıkça vurgulanmıştır. Dolayısıyla bu sayede düzenleyici işlemlerin, idari iş- lemmi yoksa yasa mı sayılıp sayılmayacağı tartışmalarına bir anlamda nokta konmuştur. Kanun koyucu 2. maddede yer alan bu düzenlemeyi tamamlayı- cı nitelikte olan bir başka hüküm daha öngörmüştür. O da İyi İdare Yasası’nın 19. maddesinde yer alan hükümdür. 19. madde ile “İdarenin birel işlemlerine ve düzenleyici işlemlerine karşı, meşru menfaatleri olumsuz yönde ve doğrudan doğruya etkilenen kişiler tarafından, bu işlemlerin öğre- nilmesinden itibaren yetmiş beş gün içerisinde iptal davası açılabilir” hük- mü öngörülmüştür. Dolayısıyla bu hüküm ile nasıl adlandırıldıklarına bakılmaksızın düzenleyici işlem vasfına sahip bütün düzenleyici iş- lemlerin iptal davasına konu edilebilecekleri yani onlara karşı yargı organlarına başvurulabileceği açıkça belirtilmiştir. Bu hükümle birlikte esasında YİM’in görev alanını belirleyen Anayasa’nın 152. maddesinde yer alan “yürütsel ve yönetsel bir yetki kullanan herhangi bir organ, makam veya kişinin bir kararının, işleminin” ibaresinin sadece birel işlemleri değil aynı zamanda düzenleyici işlem- leri de kapsadığı yasama organı tarafından açıkça ortaya konulmuş- tur. Getirilen bu yeni düzenlemelerin yargısal denetime olan etkilerine bakmak ve sonuçlarını değerlendirmek ayrıca önem taşımaktadır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1