Türkiye Barolar Birliği Dergisi 143.Sayı

102 Birleşmiş Milletler’in Özel Yöntemleri Çerçevesinde Özel Raportörlük Kurumu veya kişilerce bu iddiaların yapılması ve sadece kitle iletişim araçları tarafından yayınlanan raporlara dayanmaması gerekir. 53 Kendilerine ulaşan iddiaların bu kriterlere uygun olduğu sonucuna varmaları ha- linde özel raportör, ilgili devlete iddia mektubu gönderiler ve iddia mektupları genel olarak dört bölümden oluşan standart bir formata sahiptir: 54 (i) ilgili yetkileri doğuran karara referans (ii) mevcut bilgilerin bir özeti mevcut bilgilerin bir özeti ve benzer davada uygulanan önceki eylemler (iii) ilgili uluslararası belgeler ve içtihatlar ışığında konunun özel raportörün kaygılarına ilişkin veriler (iv) devletten şu konularda bilgi sağlanması talebi yer alır: (a) ilgili iddiaların esası, (b) ihlali gerçekleştirdiği iddia edilen kişileri araştır- mak ve cezalandırmak için alınan önlemler, (c) mağdur olduğunu id- dia eden kişilere sağlana tazminat, koruma ve yardımlar, (d) gelecekte benzer ihlallerin tekrarlanmasını önlemek için alınan yasal, idari ve diğer adımlar ve (e) diğer ilgili bilgiler. Bu mektuplarda, özel raportör, genellikle ilgili hükümetin iki ay içinde ciddi şekilde yanıt vermesini talep eder. Alınan ve gönderilen mektuplar, raportörün nihai raporuyla bir- likte İnsan Hakları Konseyi’ne sunulur ve gerektiğinde Genel Kurula da bu raporlar iletilebilir. Bu organlar da gerekli tavsiye ve önerileri devlete yaparlar. Böylece, özel raportörün elde ettiği bilgiler ışığında harekete geçmesi, ihlalin önlenmesi için önemli bir adımdır ve sonu- cunda devletlerin uyarılmalarına vesile olur. D. Kamuoyu ve Basın Açıklamaları Yukarıda da belirtildiği gibi, özel raportörler, gerekli olması ha- linde acil başvurulara ilişkin olarak basın açıklamasında bulunabilir ya da konu hakkında kamuoyuna duyuruda bulunabilir. Bu durumun 53 Code of Conduct for Special Procedures Mandate-holders of the Human Rights Council, 2007, madde 9. 54 Manuel of Operations of the Special Procedures of the Human Rights Council, 2008, para. 46-47, s. 15.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1