Türkiye Barolar Birliği Dergisi 143.Sayı

145 TBB Dergisi 2019 (143) Hakan AYYILDIZ sonra ortaya çıkan görevleri kolluk faaliyetlerinin ayrımına sebep olur. Böylece kolluk faaliyetleri, idari kolluk-adli kolluk faaliyetleri olarak ikiye ayrılır. İdari kolluk ise, genel idari kolluk (genel kolluk) ve özel idari kolluk (özel kolluk) olmak üzere ikili bir yapıya sahiptir. 2 3201 sayılı Emniyet Teşkilatı Kanunu (ETK)’na göre İçişleri Bakan- lığı, ülkemizde genel emniyet ve asayiş işlerinden sorumludur (ETK m.1). ETK 3 üncü maddesine göre kolluk, teşkilatlanma açısından ge- nel ve özel kolluk olmak üzere ikiye ayrılır. ETK’da genel kolluğun si- lahlı bir kuvvet olan polis ve jandarmadan oluştuğu belirtilmesine rağ- men, 2692 sayılı Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanunu’nun 8/11/2016 tarih ve 6755 sayılı Kanun’un 23 üncü maddesiyle değiştirilen 2 nci maddesine göre Sahil Güvenlik Komutanlığı da silahlı bir genel kolluk kuvveti olarak sayılmıştır. Kısacası genel kolluk kavramı; Polis, Jan- darma ve Sahil Güvenlik teşkilatlarını kapsayan bir kavramdır. Özel kolluk ise, genel kolluk haricinde kalan ve kendi özel kanun- larına göre oluşturulup, belirli alanlarda, belirli görevleri yerine geti- ren kolluktur (ETK m.3). 3 Belediye kolluğu, orman kolluğu ve cezaevi kolluğu özel kolluğa örnek verilebilir. Ülkemizde emniyet ve asayişin sağlanması ile güvenlik hizmetle- rinin yerine getirilmesi, büyük ölçüde idari ve adli kolluk tarafından yerine getirilen faaliyetlerle sağlanır. Zira özel kolluk faaliyetleri daha dar bir alanda, belirli bir tür faaliyet konusunda yetkili ve görevli olan kolluk tarafından yerine getirilen faaliyetlerdir. 4 ve korumak için idarenin sahip olduğu yetkiyi, bu anlamda hem bir idari etkinliği hem de bu etkinliği yürüten personeli” ifade etmektedir. Bkz. Ender Ethem Atay, İdare Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara, 2016, s.643. 6713 sayılı Kolluk Gözetim Komisyonu Kurulması Hakkında Kanun’un 2 nci maddesinde ise kolluk, “Emni- yet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutan- lığı teşkilâtında, emniyet ve asayiş ile kamu düzeninin korunmasını sağlamak için kanunların ve kanunlara dayanarak yetkili makamların verdiği görevleri yerine getiren görevlileri ifade eder” şeklinde tanımlanmıştır. 2 Kemal Gözler, İdare Hukuku Dersleri, Ekin Yayınevi, Bursa, 2009, s.580-584. 3 21.1.2017 tarihinde Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren Jandarma Teş- kilat, Görev ve Yetkileri Yönetmeliği’nin 3 üncü maddesinde özel kolluk; “Devlet ve yetkili diğer kamu tüzel kişilerince, özel kanunlar çerçevesinde kurulup teş- kilatlandırılan, kendi görev alanında güvenliği sağlamak amacı taşıyan ve Jan- darma, Sahil Güvenlik ve Polis dışındaki kolluk birimlerini, ifade eder” şeklinde tanımlanmıştır. 4 Gözler, İdare Hukuku Dersleri, s.587.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1