Türkiye Barolar Birliği Dergisi 143.Sayı

151 TBB Dergisi 2019 (143) Hakan AYYILDIZ söz konusudur. Buna karşılık kolluğun amacı adli makamların her tür- lü müdahalesi dışında kamu düzeninin korunması ve sağlanmasına yönelik ise bu faaliyet idari kolluk faaliyetidir. 19 Ayrıca karşılaşılan bir eylem ya da işlem Ceza Hukukuna göre suç olabileceği gibi, İdare Hu- kuku anlamında da kamu düzenini ihlal edebilir. Böyle bir durumda önemli olan husus, adli ve idari faaliyetin, özellikle aynı kamu görev- lisinde birleşmesi durumunda sağlıklı bir şekilde ayrımının yapılması ve birbirine karıştırılmamasıdır. 20 İdari kolluğa ilişkin genel düzenlemeler idarenin kendisi tarafın- dan yapılabilirken, suçta ve cezada kanunilik ilkesi gereği Ceza Hu- kuku alanında suçların ve cezaların mutlaka kanun ile düzenlenmesi gerekir. Ayrıca, adli kolluk görevlileri cezai yaptırımları bizzat kendi- leri uygulayamazlar ve suç işleyen kişiyi arayıp bulduklarında ya da suçüstü yakaladıklarında adli mercilere teslim etmek zorundadırlar. Fakat idari kolluk görevlilerinin bazı hallerde idari yaptırımları uygu- lama yetkileri bulunmaktadır. 21 Bunun yanında idari kolluk faaliyeti, sadece devlet adına değil, mahalli idareler (il özel idaresi, belediye, köy) adına da icra edilirken; adli kolluk sadece devlet adına ifa edilen bir faaliyettir ve adli kolluk faaliyetlerinden kaynaklanacak zararlar- dan daima devlet tüzel kişiliği sorumlu olacaktır. 22 CMK m.164/3’e göre “Adlî kolluk, adlî görevlerin haricindeki hizmetlerde, üstlerinin emrindedir”. Bu hüküm de nazara alınarak doktrinde adli kolluk faaliyeti, kamu görevlisi için istisnai bir etkinlik olarak algılanmış, istisnanın sona ermesiyle birlikte kamu görevlisinin asli göreve (idari kolluğa) dönmesi esas olarak öngörülmüştür. Ger- çekten, adli makamlar her yıl adli kolluğun görevlileri hakkında rapor düzenleyip, mülki idare amirlerine göndermekle yükümlüdür. Bu du- rumda adli kolluk görevlilerinin faaliyetleri hakkında değerlendirme yapma yetkisi idari amire verilmiştir. 23 Bu işlem de bir tür kolluk faa- liyeti denetimidir. 19 Atay, İdare Hukuku, s.670. 20 İsmet Giritli/Pertev Bilgen/Tayfun Akgüner/Kahraman Berk, İdare Hukuku, Der Yayınları, İstanbul, 2013, s.1149. 21 Yıldırım/Yasin/Kaman/Özdemir/Üstün/Tekinsoy, İdare Hukuku, s.549. 22 Gözler, İdare Hukuku Dersleri, s.582. 23 Giritli/Bilgen/Akgüner/Berk, İdare Hukuku, s.1149-1150.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1