Türkiye Barolar Birliği Dergisi 143.Sayı
167 TBB Dergisi 2019 (143) Hakan AYYILDIZ Kamu denetçisi tarafından yapılan, idari işlemlerin ve aynı zaman- da kolluk faaliyetlerinin denetimi faaliyeti, kötü yönetim nedeniyle haksızlığa uğrayan bireylerin şikâyetleri üzerine yapılan denetimden çok daha kapsamlı bir denetim olacaktır. Zira kamu denetçileri, hak ve özgürlüklerin savunucusu olarak görüldükleri ülkelerde sadece kötü yönetim örneği olaylarla kendilerini sınırlamayıp, yapılan haksızlık ve hukuka aykırılıkların nedenlerini bulmak adına sistematik bir araştır- maya girişir ve böylece mevcut yönetimi iyileştirmek maksadıyla çe- şitli önerilerde de bulunurlar. 52 Ülkemizde 12.09.2010 tarih ve 5982 sayılı Kanun’la Anayasa’nın 74 üncü maddesine eklenen fıkralar ile kamu denetçiliğine başvurma hakkı düzenlenmiş, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı’na bağ- lı olarak kurulan Kamu Denetçiliği Kurumu’nun idarenin işleyişiy- le ilgili şikâyetleri inceleyeceği hüküm altına alınmıştır. Daha sonra 14.06.2012 tarih ve 6328 Sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu 29 Haziran 2012 tarihinde Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe gir- miştir. Anılan Kanun’un 1 inci maddesine göre bu kanunun amacı; kamu hizmetlerinin işleyişinde bağımsız ve etkin bir şikâyet mekaniz- ması oluşturmak suretiyle, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve önerilerde bulunmak üzere Kamu Denetçiliği Kurumu’nu oluştur- maktır. 6328 sayılı Kanun’un 17 nci maddesine göre ise kuruma, gerçek ve tüzel kişiler başvurabilirler. Başvuru sahibinin talebi üzerine başvuru gizli tutulur. Kuruma başvuruda bulunulabilmesi için, 6.1.1982 tarihli ve 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nda öngörülen idari baş- vuru yolları ile özel kanunlarda yer alan zorunlu idari başvuru yolları- nın tüketilmesi gereklidir. İdari başvuru yolları tüketilmeden yapılan başvurular ilgili kuruma gönderilir. Ancak Kurum, telafisi güç veya imkânsız zararların doğması ihtimali bulunan hâllerde, idari başvu- ru yolları tüketilmese dahi başvuruları kabul edebilir. Aynı Kanun’un 20 nci maddesi ise Kurumun, inceleme ve araştırmasını başvuru ta- rihinden itibaren en geç altı ay içinde sonuçlandıracağını; Kurumun, inceleme ve araştırma sonucunu ve varsa önerilerini ilgili mercie ve 52 Kalabalık, İnsan Hakları Hukuku, s.341.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1