Türkiye Barolar Birliği Dergisi 143.Sayı

229 TBB Dergisi 2019 (143) Cenk AKİL fesih yetkisinin kötüye kullanılmasının önlenmesi adına mahkemenin de onayının aranması kanımızca isabetli olmuştur. Mahkemenin borçlunun fesih yetkisini kullanmasını onaylaması için borçlunun konkordato talebini mali durumunu iyileştirme iddi- asına dayandırmış olması ve mahkemenin de bunu ihtimal dahilinde görmüş olması gerekir. Buna karşılık, borçlu konkordato projesinde sadece borcun tasfiyesini hedef alan bir teklifte bulunmuşsa sürekli borç ilişkilerinden kurtulmak için fesih yetkisini kullanmasının bir an- lamı olmayacaktır. 45 Mahkemenin onay makamı olarak vazifesi sürekli borç ilişkisi- nin feshi bakımından kanuni şartların gerçekleşmiş olup olmadığını, yani onun devamının konkordatonun amacına ulaşmasını engelleyip engellemediğini ve komiserin uygun görüşte bulunup bulunmadığı- nı tespitten ibarettir. Kanaatimizce mahkemenin bu faaliyeti sübjektif hakların yokluğu kriteri gereğince çekişmesiz yargı işi olarak nitelen- dirilebilir. 46 Dolayısıyla mahkemenin onaylama yahut onaylamama yönünde vereceği kararlar maddi anlamda kesin hüküm (HMK m. 303) teşkil etmeyecektir. 5) SÜREKLİ BORÇ İLİŞKİSİ HİZMET SÖZLEŞMESİ NİTELİĞİNDE OLMAMALIDIR Kanun, sürekli borç ilişkilerinin prensip olarak olağanüstü feshine izin vermişse de hizmet sözleşmelerini istisna tutmuştur. Başka bir de- yişle, hizmet sözleşmelerinin, konkordatonun başarıya ulaşması adı- na -diğer sürekli borç ilişkileri gibi- feshedilmeleri mümkün değildir. Doktrinde, Kanun’da geçen “hizmet sözleşmesi” ibaresi “iş sözleşme- si” olarak anlaşılmaktadır. 47 Kanaatimizce kanun koyucunun ekonomik açıdan zayıf olan tara- fı korumak adına hizmet sözleşmesini fesih yetkisinin kapsamı dışın- da tutması yerinde olmuştur. 45 Pekcanıtez/Erdönmez, s. 106. 46 Çekişmesiz yargıyı çekişmeli yargıdan ayıran kriterler hakkında bkz. Ramazan Arslan/Ejder Yılmaz/Sema Taşpınar Ayvaz/Emel Hanağası, Medeni Usul Hu- kuku, 4. B., Ankara 2018, s. 78-79. 47 Bkz. Serdar Kale, Sorularla Konkordato (İflas Dışı ve İflas İçi Adi Konkordato), İstanbul 2017, s. 17-18; Uyar, s. 97.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1