Türkiye Barolar Birliği Dergisi 143.Sayı

315 TBB Dergisi 2019 (143) Merve ERDEM Taslak Metin’de yer alan maddelerde görüldüğü üzere, devlet- dışı kişi ve grupların faaliyetlerinin devlete atfedilmesi bakımından sınırlı düzenlemeler getirilmiş ve doğal olarak özel şirketlere ilişkin bir hükme yer verilmemiştir. Bu noktada kurgusal olayımız ilk adım- da çözümlenmiş gibi görünse de olayı siber uzay ve uzay faaliyetleri özelinde özel şirket-devlet faaliyetleri ilişkisi bakımından incelemek gerekmektedir. Dolayısıyla hukuk jimnastiğinin ikinci adımı, siber ve uzay faaliyetleri bakımından aktörlere verilen uluslararası yükümlü- lükleri ve özel hukuk kişilerinin siber uzay ve uzay faaliyetlerinin dev- lete atfedilebilmesini tayin etmek; daha sonra da devletin uluslararası sorumluluğunu değerlendirmek olacaktır. 2. Kurgusal Olay Bakımından Uluslararası Sorumluluk a. Y Şirketinin Faaliyeti Bakımından Kurgusal olayımızda Y şirketi, X şirketinin yayınını, yayının kulla- nıcılara ulaştığı safhada çalınmakta; çalınan yayını Z uydu operatörü şirketi aracılığıyla kendi kullanıcılarına ulaştırmaktadır. Bu noktada Y şirketinin bilgisayar korsancılığı faaliyeti siber uzayda gerçekleşen bir siber suçtur. Siber uzay, internet, telekomünikasyon, bilgisayar sistemleri, int- ranet, hücresel teknolojiler, kablo ve uydu iletişim servisleri gibi un- surlardan oluşan geniş bir alanı ifade etmektedir. 10 Siber uzay, her ne kadar tüm insanlığın ortak hafızası olarak nitelendirilse de devletler, kendi ülkesinde bulunan siber altyapı ve siber faaliyetleri kontrol altı- na alarak ve siber güvenliğe ilişkin gerekli hukuki düzenlemeler oluş- turarak siber uzayda bir nevi egemenlik hakkı kullanmaktadır. 11 10 “ Defense Department Cyber Efforts: Definitions, Focal Point and Methodology Needed for DOD to Develop Full-Spectrum Cyberspace Budget Estimates, US Department of Defense, Memo CM-0477-08” 2011, bkz. http://www.gao.gov/ as- sets/100/97674.pdf (e.t. 01.04.2018); Joseph S. Nye,“The Regime Complex for Man- aging Global Cyber Activities”, The Centre for International Governance; Global Commission on Internet Governance: Paper Series No. 1, 2014, s. 2; Kriangsak Kit- tichaisaree, Public International Law of Cyberspace, Springer, Switzerland, 2017; Katharina Ziolkowski,“General Principles of International Law as Applicable in Cyberspace”, in Peacetime Regime for State Activities in Cyberspace International Law, International Relations and Diplomacy NATO CCD COE Publication, Tallinn, 2013, s. 155; Rolf H. Weber, “Elements of a Legal Framework for Cyber Space”, Swiss Review of International and European Law, Vol. 26, No. 2, 2016, s. 196. 11 Catherine Lotrionte, “State Sovereignity and Self Defence in Cyberspace: A Nor-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1