Türkiye Barolar Birliği Dergisi 143.Sayı
398 CEDAW’ın “Yaşlı Kadınların Kendilerinin ve İnsan Haklarının Korunmasına İlişkin ... Tavsiyedeki kullanımına bakıldığında kırılgan olmanın daha çok dar anlamda kullanıldığı görülmektedir. Düzenlemenin kendisinin belli bir kırılgan grup olan yaşlı kadınlara yönelik çıkarılmış olması kı- rılganlığın dar anlamda ele alındığını düşündürmektedir. Ancak daha önce de belirtildiği gibi kırılganlığı geniş anlamda ele almak herkesi eşit derecede kırılgan saymak anlamına gelmemektedir. Bu nedenle de kırılganlığı geniş anlamda kullanıp yaşlı kadınların durumu ekstra/ süper/daha fazla kırılganlık kapsamında da değerlendirilebilecektir. Tavsiyede yaşlı kadınların durumlarına özgü yaşadıkları zorluk- lar onların fiziksel yapıları ve toplumsal olarak oluşturulmuş dezavan- tajlara referansta bulunularak gösterilmiştir. Mülteci veya göç ettirilen yaşlı kadınlar da spesifik bir grup olarak kırılgan nitelendirmesi al- mıştır. Bu durum kırılganlığın tavsiyede dar anlamda kullanıldığını göstermekle birlikte kavramsal olarak kullanılmasa da geniş anlamda kırılganlığa da değinildiği söylenebilir. Örneğin sosyal normların ve toplumsal hiyerarşinin onları “daha kırılgan” hale getirdiği belirtilmiş- tir. 37 Buradan da doğal felaketlerde herkesin kırılgan olduğu sonucu çıkarılabilir. Dolayısıyla tavsiye, herkesin kırılgan olduğu iddiasında bulunmasa da yaşlı kadınların dışında kalan grupların veya kişilerin (doğal afet mağdurlarının, yaşlı erkeklerin vs.) de kırılgan olduğunu söyleyerek kırılganlığın geniş tanımını da tamamen dışlamamaktadır. Çünkü kırılganlığın geniş tanımına göre herkes kırılgan olmakla bir- likte kırılganlığı yaşama dereceleri farklılık göstermektedir. 38 Buradaki kullanımda da afetzedelerin tamamı kırılgan kabul edilmekle birlikte yaşlı kadın grubunun kırılganlık derecesi daha fazla olduğu için özel düzenleme getirildiği anlaşılmaktadır. Dolayısıyla kırılganlığın geniş tanımında yer alan farklı kırılganlık derecelerinin burada gözetildiği görülmektedir. Dolayısıyla kırılgan olma bakımından tavsiyede bağ- lam ve kırılganlık derecesinin birlikte gözetildiği söylenebilir. Bağla- mın yanında daha kırılgan olma şeklinde bir derecelendirmenin insan hakları ihlallerini önleme bakımından ne ölçüde doğru olduğu ise so- nuç kısmında tartışılacaktır. 37 CEDAW General Recommendation No. 27 On Older Women and Protection of Their Human Rights, 2010, Par. 25. 38 Herring, 2016, s. 17-18.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1