Türkiye Barolar Birliği Dergisi 143.Sayı
400 CEDAW’ın “Yaşlı Kadınların Kendilerinin ve İnsan Haklarının Korunmasına İlişkin ... erkeklere göre yaşlı kadınların daha kırılgan olduğundan yola çıkıl- makta, yaşlı erkek nüfusla bir kıyaslama yapıldığı da anlaşılmaktadır. Yani dar bir gruba göre daha kırılgan olmaktan, kırılganlığın derece farkından hareket edilmektedir. Bu haliyle de kırılgan içinde kırılgan olmayı ifade etmektedir. Bu yönüyle özellikle kırılgan olmanın özel- likle vurgusundan da anlaşılabileceği üzere kırılgan olmaya göre daha fazla kırılgan olmayı içerdiği söylenebilir. Bu durumda özellikle kı- rılgan kavramı kullanılırken kırılganlığın geniş tanımında vurgusu yapılan kırılganlığın farklı derecelerde tecrübe edilmesine daha fazla dikkat edildiği görülmektedir. Buradan hareketle özellikle kırılgan kavramının kullanım şeklin- den kırılganlığın geniş tanımına biraz daha yaklaşıldığı iddia edilebi- lir. Çünkü kırılganlıkta “afetzedeler-yaşlı afetzede kadınlar” şeklinde yaş bakımından heterojen bir gruptan hareketle ayrım yapılmışken, özel- likle kırılganlıkta yaş bakımından homojen ve daha dar bir grup olan yaşlılar-kadın yaşlılar biçiminde sadece yaşlılara özgü daha spesifik bir derecelendirme yapıldığı görülmektedir. Bu da özellikle kırılgan kavramı kullanılırken bağlamdan ziyade kırılganlık derecesine vurgu yapıldığını göstermektedir. Bu durumun da adaletsizliği görmede risk yaratabileceği belirtilmelidir. Bu riskin nasıl oluşabileceği ise “Kırıl- ganlığın kullanım şeklinde bağlam neden önemlidir?” sorusu cevaplanarak ortaya konabilir. 2.3. Kırılganlığın Kullanım Şeklinde Bağlam Neden Önemlidir? İlk olarak, bağlama göre hareket etmek, bağlama yönelik birçok eleştiri getirilmesine rağmen adaletsizlikle ilgili koşulları görmede önemli görünmekte ve bir problemin tek tek detaylarını belirtmede gerekli görünmektedir. Uygur bağlamdan hareket etmeye yönelik ya- pılan bilgi ve yargıyla ilgili endişelerin değer ve değerler bilgisinden hareket edilmekle ortadan kaldırılabileceğini belirtmektedir. 41 Bağlam- dan hareket eden bu yaklaşımı yargılama dışında kural koymaya da uyarlamak mümkündür. Çünkü bağlama yönelik hukuki düzenleme- 41 Gülriz Uygur, Hukukta Adaletsizliği Görmek, Türkiye Felsefe Kurumu Yay., 2013, s.156-157.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1