Türkiye Barolar Birliği Dergisi 143.Sayı

64 Anayasa Yargısında Alan Sorunu: Anayasa Yargısının Belirlenmiş Alanı Gerçekten de Machiavelli’ye göre iyi bir iktidarda tek bir hüküm- dar bulunur ve geriye kalanlar tamamıyla kuldur. Yönetim için hü- kümdar çeşitli yöneticiler atar ve bunları dilediği biçimde konumlandı- rabilir. 31 Tekil ve tekel iktidar ve geriye kalanların tamamıyla kul olma durumu iktidarın bütünlüğü için oldukça güçlü bir tutkaldır. Çünkü egemenden başka özne ve irade yani herhangi bir iktidarı olan veya herhangi bir biçimde adayı olabilen yok, geriye kalanlar ve her şey ik- tidar amacında ancak araçtır. Bu heterojen olan, birden çok değişkeni olan denklem ve iktidar biçimi değildir; bu tek bir değişkeni olan bir denklem ve homojen bir iktidar biçimidir. Bu iktidarı bütünüyle tek ve tekil olan egemenin varlığıyla koşullandırma durumudur. 32 “İnsa- nın kendi yurttaşlarını yok etmesi, dostlarına ihanet etmesi, vefasız, acımasız, vicdansız olması ve ahlaki idealleri bulundurmaması beceri olarak tanımlanamaz; bu yöntemlerle iktidar ele geçirilirse de şan elde edilemez.” der Machiavelli. Fakat bunu yaptığı halde Agathocles’i yüce ve seçkin bir lider olarak görmektedir; ancak seçkin bir insan ola- rak onurlandırılamaz demektedir. 33 İktidar tebaayı kazanmak için kö- tülüğü ani ve uzun bir zamana yayılmadan yapmalı, iyiliği de zamana yayarak yapmalıdır. 34 Prens iktidarını korumak ve devam ettirmek için gerektiğinde ahlaki ve erdem değerlerinden vazgeçebilir ve kötü- lüğün tüm yollarını kullanabilir. Çünkü temel amaç iktidar ve bunun devamlılığıdır. 35 Prens korkutucu, acımayan olmalıdır. Machiavelli’ye göre bireyler nankör, hakikatsiz, tehlikeler karşısında korkak ve aç- gözlüdür; ihtiyaç duyulduğunda yanında değillerdir. Bu nedenle ege- men bireylere güvenmemelidir. 36 Prens çıkarı için vaadini tutmayabilir ve hatta tutmamalıdır; gerektiğinde yalancı ve ikiyüzlü veya tilki gibi olmalıdır. 37 Machiavelli ile birlikte devlet aklı somut bir görünüm biçimi ka- zanmış ve adeta vücut bulmuştur. İktidar için amaca giden her yol mubahtır. İrade ve norm tamamıyla tekil ve tekel olarak iktidarın elin- 31 Nicolo Machiavelli, Prens, Remzi Kitabevi, Çev. Leyla Tonguç Basmacı, 3. Basım, İstanbul 2016, s. 22. 32 Machiavelli, a.g.e., s. 24. 33 Machiavelli, a.g.e., s. 42. 34 Machiavelli, a.g.e., s. 46. 35 Machiavelli, a.g.e., s. 77. 36 Machiavelli, a.g.e., s. 82. 37 Machiavelli, a.g.e., s. 86.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1