Türkiye Barolar Birliği Dergisi 143.Sayı

96 Birleşmiş Milletler’in Özel Yöntemleri Çerçevesinde Özel Raportörlük Kurumu na” sahip olduğuna karar vermiştir. Divan, Malezya mahkemeleri tara- fından verilecek herhangi bir tazminat tutarından da raportörün muaf tutulması gerektiğini belirtmiştir. Ayrıca, Malezya hükümetinin ulus- lararası yükümlülüklerini yerine getirmesi ve Bay Cumaraswamy’nin dokunulmazlığına saygı gösterilmesi için, bu kararın yerel mahkeme- lere bildirme yükümlülüğü doğurduğunu da hüküm altına almıştır. Özel raportörler, faaliyetleri dolayısıyla güvenlik ve sigorta hakkı- na da sahiptir. 40 Bu kişilerin güvenli bir şekilde çalışmaları, Birleşmiş Milletler’in Güvenlik Yönetimi Sistemi tarafından sağlanır. Bu sistem, Birleşmiş Milletler’in dünya genelinde çalışan memurlarının güvenlik ve emniyetini sağlamayı ve görevlerin yerine getirilmesinde karşıla- şılacak riskleri azaltmayı amaçlar. Güvenlik Yönetimi Sistemi kapsa- mında, BM adına herhangi bir resmi seyahatte bulunan veya sözleş- meli statüsüne sahip olan herkes “memur” olarak kabul edilir ve bu kapsama özel yöntemler çerçevesinde atanan raportörler de dâhildir. Özellikle saha çalışmalarında, özel raportörler kendi istekleri doğrul- tusunda, İnsan Hakları Yüksek Komiserliği Ofisi ile istişareli bir şekil- de ve ev sahibi hükümet ile ortak bir kararla, görevlerini yerine getir- meleri için gerekli olan gizlilikleri ihlal edilmeksizin, resmi güvenlik korumasına erişim hakkına sahip olacaklardır. Sigorta konusunda ise, BM, kendi görevlileri için hayat ve kaza sigortaları almalarını sağla- maktadır. Bu hususta 1980 yılında Uluslararası Çalışma Örgütü İdare Mahkemesi, uluslararası kuruluşların, kendi personellerinin potansi- yel olarak tehlikeli bölgelere tayin edilmesi veya seyahat etmesi halin- de sorumluluk aldığını ve bu kapsamda çalışanın yeterli sigorta kap- samına alınmadığı takdirde işverenin yararına olacak şekilde olağan dışı riskler üstlenmek zorunda olmadığını belirtmiştir. Bu doğrultuda, sigortanın kapsamı savaş, saldırı, yabancı düşmanlığı, devrim, isyan, ayaklanma, askeri ihtilal, isyan ve sivil kargaşa, sabotaj, bombalama, terörist faaliyetler, yabancı düşmanlığı kapsamında saldırı veya diğer tehdit nedenleriyle, doğrudan ya da dolaylı şekilde gerçekleşen sa- katlıklar veya ölüm gibi kötü niyetli eylemlerdir. Önceleri sigortadan raportörler yararlanamazken, 1990 yılından itibaren sigortadan yarar- lanan kimselerin kapsamı genişletilmiş ve resmi bir görevle ya da bir 40 Manuel of Operations of the Special Procedures of the Human Rights Council, 2008, para. 16, s. 9.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1