Türkiye Barolar Birliği Dergisi 144.Sayı
119 TBB Dergisi 2019 (144) Batuhan AKTAŞ / Serkan SEYHAN hükümlerinde sayılan ve ölümü ispat eder nitelikte bir belge ol- madığı gerekçesiyle reddedilmiş, vefat durumu nüfus kütüğüne işlenmemiştir. Mirasçı ret kararının iptali için idari yargıda iptal davası açmış; idari yargı yeri davayı görev yönünden reddetmiş- tir. Ret kararı sonrası asliye hukuk mahkemesinde açılan dava da, “ davanın kayıt düzeltme davası niteliğinde olmadığı, idari işlemin iptali niteliğinde olduğu, bu nedenle davaya idari yargıda bakılması gerektiği ” gerekçesiyle görev yönünden reddedilmiştir. Nihayetinde Uyuş- mazlık Mahkemesi, dava kapsamında sunulan belgelerin mev- zuatta öngörülen şartları taşıyıp taşınmadığı hususlarının araştı- rılması gerektiği; bu araştırma ve tespit görevinin de 5490 sayılı Kanun’un 36. maddesi gereğince Asliye Hukuk Mahkemesi’ne ve- rildiği gerekçesiyle davanın görüm ve çözümünün adli yargı ye- rinde görüleceği sonucuna varmıştır. 44 • 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu’nun 1007. maddesine göre; “Tapu sicilinin tutulmasından doğan bütün zararlardan Devlet sorumludur. Devlet, zararın doğmasında kusuru bulunan görevlilere rücu eder. Devletin sorumluluğuna ilişkin davalar, tapu sicilinin bulunduğu yer mahkemesinde görülür”. Bu noktada belirtilmelidir ki, “ tapu sicilinin tutulması ” ifadesi, bu sicilin oluşturulması esnasında gerçekleştiri- len kadastro işlemlerini de kapsar 45 ve kadastro esnasında yapılan hatalı işlemler sonucu doğduğu iddia edilen zararlara ilişkin da- valara bakma görevi de adli yargıdadır. 46 • 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 27. ve 31. madde hükümlerine göre; idarî yaptırım kararına karşı, diğer kanunlarda aksine hü- küm bulunmaması halinde, kararın tebliği veya tefhimi tarihinden itibaren en geç on beş gün içinde sulh ceza hâkimliklerine başvuru yapılabilir. Bu bakımdan örneğin; Uyuşmazlık Mahkemesi önüne gelen bir olayda davacı hakkında 4915 sayılı Kara Avcılığı Kanu- nu hükümlerine göre idari yaptırım kararı alınmıştır. Uyuşmazlık 44 Uyuşmazlık Mahkemesi, Esas No: 2013/1504, Karar No: 2013/1684, Karar Tarihi: 11.11.2013. 45 Yargıtay Hukuk Genel Kurulu İlamı, E. 2009/4-383, K. 2009/517, T. 18.11.2009. Ayrıca 3402 s. Kadastro Kanunu’nun 24. maddesine göre; “her kadastro bölgesin- de tek hâkimli ve Asliye Mahkemesi sıfatını haiz yeter sayıda kadastro mahkeme- si kurulur”. 46 Uyuşmazlık Mahkemesi, Esas No: 2018/330, Karar No: 2018/313, Karar Tarihi: 28.05.2018.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1