Türkiye Barolar Birliği Dergisi 144.Sayı
129 TBB Dergisi 2019 (144) Batuhan AKTAŞ / Serkan SEYHAN alınması istemine ilişkin kısmı yönünden olumlu görev uyuşmazlığı çıkarılan davada; Uyuşmazlık Mahkemesi öncelikle idarelerin 3194 sa- yılı İmar Kanunu uyarınca tek yanlı irade açıklamaları ile tesis ettikle- ri, genel ve düzenleyici imar planları ile bu planlara dayanılarak tesis edilen parselasyon, kamulaştırma, ruhsat, yıkım gibi bireysel işlemle- rini, “ idari işlem ”; bu imar planı uyarınca yapmak zorunda oldukları program ve uygulamaları bunun için gerekli zamanda gerçekleştirme- melerini yani, bu konudaki hareketsizliklerini de, “ idari eylem ” olarak tanımlamış ve 3194 sayılı İmar Kanunu’nun arazi ve arsa düzenlen- mesine ilişkin maddelerinin uygulamasından kaynaklandığı anlaşılan ve imar planı ile buna dayalı imar uygulaması sonucunda idarenin hareketsizliği sonucu uğranılan zararın tazminine yönelik bulunan uyuşmazlığın çözüm yeri olarak idari yargının görevli olduğuna karar vermiştir. 73 Keza Mahkeme, yurtdışından canlı hayvan ithalinde, Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı tarafından yerine getirilmesi gerekli dene- tim ve gözetim yükümlülüğünün ihmali neticesinde meydana geldiği iddia edilen zararın tahsili istemiyle açılan davada; davalı Bakanlık tarafından yerine getirilmesi gereken, canlı hayvan ve ürünlerin ülke- ye giriş işlemlerini, bu konulara ilişkin resmî kontrolleri ve yaptırım- larına yönelik gerekli denetim ve gözetim yükümlülüklerinin ihmali neticesinde meydana geldiği, bundan dolayı dava konusu olayda 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu gere- ğince Bakanlığın gerekli denetim ve gözetim yükümlülüğünü gereği gibi yerine getirip getirmediği hususunun incelenmesi ve buna ilişkin tespitler dikkate alınarak değerlendirilmesi için davanın 2577 sayılı Kanun’un 2/1-b maddesi çerçevesinde idari yargı yerinde görülmesi gerektiği sonucuna varmıştır. 74 İdarenin hareketsiz kalarak ihmal suretiyle gerçekleştirdiği eylem- lere bir diğer örnek ise kamulaştırmasız el atmanın bir türü olan “ hu- kuki el atma ” halidir. Danıştay, imar planlarında umumi hizmetlere ve resmî kurumlara ayrılmak suretiyle tasarrufu kısıtlanan ve uzun za- man kamulaştırma yapılmayan taşınmazların hukuki el atmaya konu 73 Uyuşmazlık Mahkemesi, Esas No: 2016/412, Karar No: 2016/546, Karar Tarihi: 28.11.2016. 74 Uyuşmazlık Mahkemesi, Esas No: 2015/237, Karar No: 2015/748, Karar Tarihi: 30.11.2015.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1