Türkiye Barolar Birliği Dergisi 144.Sayı

148 Uyuşmazlık Mahkemesi Kararları Işığında İdari Yargının Görev Alanının Belirlenmesine ... Uyuşmazlık Mahkemesi’nin 2918 sayılı Kanun’la ilgili uyuşmaz- lıklarda sıklıkla söz konusu kararı dayanak aldığı görülmektedir. Ancak bu karar açısından belirtmek gerekir ki, ilgili kararda Anaya- sa Mahkemesi; aynı karayolu üzerinde aynı seyir çizgisinde hareket eden, bu nedenle aynı tür risk üreten araçlar arasında özel-kamu ayı- rımı yapılmasını gerektiren bir neden olmadığını belirtmekte ve tra- fik kazasında zarar görenin asker kişi ya da memur olmasına, aracın askeri hizmete ilişkin olmasına, kamu ya da özel araç olmasına veya olayın hemzemin geçitte meydana gelmesi durumlarına göre farklı yargı kollarında görülmekte olan 2918 sayılı Kanun’dan kaynaklanan tüm sorumluluk davalarının adli yargıda görülmesinin kamu yararı- na yönelik olduğunu savunmaktadır. Bu bakımdan ilgili kararda da idarenin yürütmekle ilgili olduğu kamu hizmetinin gereklerini yerine getirmemesinden dolayı oluşan hizmet kusurunun adli yargıda gö- rüleceğine ilişkin bir gerekçe ortaya konulmamış; aksine seyir halin- de meydana gelen kazalarda aracın sahibinin veya işleteninin sahip olduğu statü yüzünden meydana gelen karışıklığın önlendiğinin altı çizilmiştir. Dolayısıyla Uyuşmazlık Mahkemesi’nin kararlarına da- yanak aldığı söz konusu Anayasa Mahkemesi kararını geniş yorum- layarak idarenin hizmet kusurundan dolayı idari yargıda görülmesi gereken davaları da adli yargının görev alanı içerisine soktuğu gör- mektedir. 124 125 Bu noktada ayrıca belirtilmelidir ki, Danıştay da vermiş olduğu kararlarda, her ne kadar Devlet ve diğer kamu kuruluşlarına ait mo- torlu araçların karıştığı kazalar sebebiyle araç işleticisi sıfatıyla kamu idareleri ve kuruluşlarına karşı açılacaklar da dâhil bütün araç sahibi ve işleticilerine karşı açılan davaların görüm ve çözümü adli yargının 124 Süleyman Hilmi Aydın, Anayasa Mahkemesi’nin yorumlu ret kararının mahke- meleri bağlamayacağını, ret kararından sonra uygulanmaya devam eden hükmün mahkemeler tarafından Anayasa Mahkemesi kararından bağımsız bir şekilde yo- rumlanması gerektiğini belirterek, Uyuşmazlık Mahkemesi’nin kararına dayanak yaptığı Anayasa Mahkemesi kararının aslında maddenin yorumu açısından belir- leyeceği olmayacağını ileri sürmüştür. Karşı oy yazısı için bkz. Uyuşmazlık Mah- kemesi, Esas No: 2015/670, Karar No: 2015/671, Karar Tarihi: 28.09.2015. 125 Uyuşmazlık Mahkemesi’nin idari yargının görev alanını adli yargıya karşı koru- mayarak, önüne gelen yasayı lafzi olarak yorumladığı yönündeki eleştiri için bkz. Ebru Karaman, “İdari Yargının Görev Alanının Anayasal Dayanağı”, Galatasaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İs- tanbul, 2008, s. 57.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1