Türkiye Barolar Birliği Dergisi 144.Sayı
162 Uyuşmazlık Mahkemesi Kararları Işığında İdari Yargının Görev Alanının Belirlenmesine ... ğine ilişkin Uyuşmazlık Mahkemesi’nin yaklaşımıdır. Öğretide 152 ve yargı kararlarında da 153 belirtildiği gibi idarenin taraf olduğu her söz- leşmenin idari sözleşme sayılmasına imkân bulunmamaktadır. Bu ba- kımdan taraflar arasındaki sözleşme; idarenin tek yanlı, kamusal yet- kiye dayanarak, kamu hizmetinin gereklerinin yerine getirilmesi için kamu yararı amacı ile akdettiği ve idareye üstün hak ve yetkiler veren, gerektiğinde tek yanlı değişiklik ve fesih yetkisini de tanıyan birtakım özellikler taşımaması halinde - her ne kadar idare, sözleşmenin bir tarafı- nı oluştursa da - artık idari sözleşme olarak değerlendirilemeyecek ve bu sözleşmeden doğan uyuşmazlıkların görüm ve çözüm yeri ise adli yargı olacaktır. Bu noktada, idarenin gerçekleştirdiği özel hukuka tabi sözleşmelerin özelliğinin, idarenin genel ehliyetini kullanarak sözleş- me serbestîsi ve tarafların eşitliği ilkesi çerçevesinde yapılması olduğu ileri sürülmüştür. 154 Nitekim 2016 tarihli kararlarından birinde Uyuşmazlık Mahkeme- si, Mersin - Adana ve Hatay illerinde Gemi Trafik Gözetleme İstas- yonu inşasının İskenderun etabında Karayılan Beldesinde kurulması planlanan Gemi Trafik Gözetleme İstasyonu için ihtiyaç duyulan enerji nakil hattının orman izinleri projesinin hazırlanması işinin bedeli olan 13.000 TL+KDV’nin ödenmesi istemiyle yapılan başvurunun reddine dair 15.06.2012 tarih ve 9375 sayılı işlemin iptali ile söz konusu bedelin idareye başvurunun yapıldığı tarihten itibaren işleyecek yasal faiziyle birlikte ödenmesine karar verilmesi istemiyle açılan davanın adli yargı yerinde çözümlenmesi gerektiğine karar verirken; “ davacı şirket tarafın- dan, yasal düzenlemeler çerçevesinde işlemlerin tam olarak yapılıp yapılmadı- ğı açıklığa kavuşmamış ise de davacının Enerji Nakil Hattının Orman İzinleri Projesinin hazırlanması işine ilişkin görevini yerine getirdiği, davalı idarenin yapılan iş için gerekli ödeneğin ilgili kurumlardan istendiği anlaşılmaktadır. 152 Kaplan, s. 72-73; Akyılmaz/Sezginer/Kaya, s. 451 vd.; Tan, s. 704. 153 “Bu durumda; idarenin sözleşmeleri ile “idari sözleşme” kavramlarının birbirin- den farklı kavramlar olduğu, idarenin taraf olduğu her türlü sözleşmenin idari sözleşme olarak kabul edilemeyeceği, idarenin tüzel kişilik sıfatından kaynakla- nan hak ehliyetine dayanarak aynen bir özel hukuk tüzel kişisi gibi özel hukuk kurallarına tabi sözleşmeler de yapabileceği anlaşılmakta olup idarenin kamu yararını gerçekleştirmeyi amaçladığı sözleşmeler olarak tanımlanabilecek olan idari sözleşmeler, idare hukuku kural ve ilkelerine tabi iken idarenin özel hukuk sözleşmeleri tamamen özel hukuk hükümlerine tabi olduğu açıktır”. Uyuşmazlık Mahkemesi, Esas No: 2016/323, Karar No: 2016/538, Karar Tarihi: 28.11.2016. 154 Aktaş, s. 26.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1