Türkiye Barolar Birliği Dergisi 144.Sayı
180 İflâsta Sıra Cetveline İtiraz Davası (İflâsta Kayıt Kabul Davası) II. ALACAKLILARIN ALACAKLARINI BİLDİRMELERİ A. İFLÂS İDARESİNİN ALACAKLARI VE İSTİHKAK İDDİALARINI DEĞERLENDİRMESİ Alacaklı, süresi içerisinde bildirmemiş olsa da iflâsın kapanmasına kadar alacağını iflâs idaresine bildirebilir (İİK m. 236/1). Yargıtay, bir alacaklının iflâs açıldıktan sonra alacağını tespit ettirmek için iflâs ida- resine başvurmadan da kayıt kabul davası açabileceği görüşündedir. 24 İflâs idaresi İİK m. 219/2’de bildirilen süre geçtikten sonra mümkün olması hâlinde müflisi de hazır ederek ve bildirilen alacaklar hakkında müflisin de görüşünü alarak alacak beyanları hakkında alacağın kabu- lü veya reddi şeklinde bir karar verir (İİK m. 230). 25 İflâs idaresi masa mevcudunu tespit ederken, mülkiyet hakkı üçüncü kişiye ait olduğu iddia edilen veya mülkiyet hakkı müflise ait olduğu iddia edilmesine rağmen üçüncü kişinin zilyetliğinde bulunan malı da defterine yazar. 26 Üçüncü kişilerin istihkak iddiaları hakkında 24 Y.19.HD., 09.03.2011, E. 2011/666, K. 2011/3028; “İcra ve İflâs Kanunu’nun 236. maddesi uyarınca iflâsın kapatılmasına kadar masaya alacak yazdırmak müm- kündür. Öte yandan masaya kayıt davası açılması için iflâs idaresine başvuru yapılması da bir ön şart değildir. Davacının masaya başvurusu olmadığına göre doğrudan dava açmasında hukuka aykırı bir yön olmadığı gibi, bu davanın süre- sinde olmadığı yönündeki gerekçede de isabet yoktur. Davacının alacaklı olduğu takip dosyasından konulan hacizler, İcra ve İflâs Kanunu’nun 231. maddesine göre tapu sicilinde yazılı alacak kapsamında sayılmasa da, davacının davalı aleyhine bir alacak iddiası bulunduğundan mahkemece alacağın mevcudiyeti üzerinde du- rulmak ve davacı yanca alacağın usulüne uygun delillerle ispatlanması hâlinde masaya kayıt kararı vermek gerekirken eksik inceleme ve hatalı değerlendirme ile yazılı şekilde hüküm tesisi bozmayı gerektirmiştir”. (www.kazanci.com.tr -Erişim tarihi: 05.11.2018). 25 Alacağın bir kamu alacağı olması hâlinde iflâs idaresinin kayıt talebini reddede- meyeceği ile ilgili olarak Bahçeci; “İflâs idaresinin kamu alacağına ilişkin kayıt talebini herhangi bir istisna olmaksızın reddedemeyeceği sonucuna ulaşıyoruz. Zira kamu alacağı, kamu gücünün kullanımı ile yapılan bir idari işleme dayan- makta, bu alacağın sıra cetveline kaydedilmesi için bildirildiği iflâs idaresi ise, bir kamu hukuku kişisi sıfatını taşımamaktadır. Bunun doğal sonucu, iflâs idaresinin alacak kayıt bildirimine karşı kullanabileceği bir yetkisinin olmadığı, ancak dava hakkının bulunduğudur” şeklinde neticeye ulaşmıştır. (Bahçeci, s. 1009). 26 Postacıoğlu, s. 56, 57; Üstündağ, s. 122; Ali Güneren, İcra ve İflâs Hukukunda İstihkak Davaları, 2. Baskı, Adalet Yayınevi, Ankara 2008, s. 1349; Timuçin Mu- şul, İcra ve İflâs Hukuku, Ankara 2010, s. 1332; Günel, s. 359; Pekcanıtez/Atalay/ Sungurtekin-Özkan/Özekes, s. 732, 733; Bilgen, s. 611; Kuru/Arslan/Yılmaz, s. 570; Pekcanıtez/Atalay/Sungurtekin-Özkan/Özekes, Ders Kitabı, s. 510; Karslı, s. 520; Yıldırım/Deren-Yıldırım, s. 473; Arslan/Yılmaz/Taşpınar-Ayvaz/Hanağası, s. 506, 507.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1