Türkiye Barolar Birliği Dergisi 144.Sayı

229 TBB Dergisi 2019 (144) Aziz Erman BAYRAM Eşlerden birinin hiçbir geliri olmadığı hâlde diğer eşin az da olsa bir geliri varsa; ancak (geliri olan) eşin geliri asgarî geçim düzeyinde ya da bu düzeyin altındaysa, bu eş aleyhine tedbir nafakasına hük- medilememesi görüşünün, ülkemizin günümüzdeki ekonomik ve sos- yal yapısıyla bağdaşmayacağı söylenebilir. Gerçekten de ülkemizin hâlihazırdaki ekonomik ve sosyal yapısının İsviçre’den oldukça farklı olduğu göz önüne alındığında, bugün için, kişinin asgarî geçim dü- zeyine dokunulamaması ilkesinin ülkemiz koşullarında savunulması güçtür. Özellikle, ülkemizdeki sosyal yardım konusundaki eksiklikler ve kadınların çalışma yaşamındaki dezavantajları düşünüldüğünde, asgarî geçim düzeyine müdahale edilemeyeceği görüşünün ülkemiz- de çeşitli toplumsal sorunlara yol açabileceği ifade edilebilir. Buna kar- şılık, eşin gelirinin az olmasının, eşin asgarî geçim düzeyinde yaşama- sının, tedbir nafakasının miktarının belirlenmesinde dikkate alınması gerektiğini önemle vurgulamak gerekir. Eşlerin her ikisinin de geliri, asgarî geçim düzeyinde ya da bu dü- zeyin altındaysa; buna karşılık söz konusu gelirler, birbirine eşit ya da yakınsa bir eş seçilerek o eş aleyhine tedbir nafakasına hükmedilemez. Bu husus, TMK m. 186/III gereğince eşlerin birliğin giderlerine güçle- ri oranında katılmakla yükümlü olmasının ve TMK m. 169 gereğince, tedbir nafakasına hükmedilmesinin gerekli, uygun, orantılı ve istenen amaca ulaşmaya elverişli olmasının da bir gereğidir. b) Eşlerin Ekonomik Güçlerinin Belirlenmesi Hâkim, eşlerin ekonomik gücünü belirlerken onların “ net gelirini ” dikkate almalıdır. Net gelirin hesaplanmasında, eşin aylık ücretinin yanında, ikramiye, bahşiş, yolluk, komisyon ödemeleri ve kârdan ve- rilen paylar da göz önünde bulundurulur. 42 Ayrıca makul sınırlar için- de yapılan fazla mesai çalışması karşılığında ödenen fazla mesai ücre- ti ve ücret yerine geçen tazminatlar da hesaba katılır. 43 Emekli maaşı alan eşin aldığı emekli maaşı da gelirin belirlenmesinde hesaba katı- lır. 44 Sabit bir geliri olmayan serbest meslek çalışanlarının net gelirinin 125 OR, N. 74. 42 Sutter-Somm/Stanischewski, Art. 276 ZPO, N. 12; Schwenzer/Büchler, Fam- Komm Art. 125 ZGB, N. 27. 43 Schwenzer/Büchler, FamKomm Art. 125 ZGB, N. 27. 44 Yargıtay 2. H.D. E. 2012/12559, K. 2013/13236, T. 10.5.2013; Yargıtay 2. H.D. E. 2011/3012, K. 2012/538, T. 17.1.2012 (www.kazanci.com , E.T. 10.02.2019).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1