Türkiye Barolar Birliği Dergisi 144.Sayı
32 Latin Amerika Ülkelerinde Başkanın Sorumluluğunu İşletmek için Parlamentoların ... muhalefet safına geçmelerine neden olmuştur. Böylelikle Cubas’ın da tıpkı Perez gibi azınlık durumuna düştüğü görülmektedir. Sonuç ola- rak her iki başkan da görev sürelerini tamamlayamamıştır. 76 Hochstet- ler ve Samuels de buradan hareketle, başkanın azınlıkta olduğu zaman parlamento ile çatışma içine girdiği durumlarda, giderek parlamento- nun daha fazla üstün geldiğini ifade etmektedir. 77 Her iki stratejiyle birlikte, başkanın sahip olduğu anayasal yetkileri kötüye kullanması ya da sahip olduğu yetkileri aşmaya çalışması, baş- kanın parlamento ve diğer devlet organları ile olan gerilimini giderek artırmıştır. Bunun nedeni ise, başkanın anayasal yetkilerinin verdiği güçle herşeyi yapabileceğine inanmasıdır. Başkanın yetkilerinin fazla olması, onu tüm problemleri çözeceğine inanmaya teşvik eder ve par- lamento ile çatışmak için tereddüt etmez. Dolayısıyla başkan, muhalif parlamento çoğunluğu ile koalisyon arayışına girmez. 78 Keza bu tip ül- kelerin çoğunun geçmişindeki demokratik olmayan ve güçlü yetkilere sahip liderlerin varlığı da bu tür bir beklenti oluşturmaktadır. Dolayı- sıyla her tür başarısızlığın sorumluluğu da başkanlara yüklenmekte- dir. 79 Kim, başkanın özellikle belli makamlara atama yapma yetkisi- nin, dış politika yapımı ve hükümeti teşekkül etme yetkilerinin daha fazla çatışma çıkarmaya sebebiyet verdiğini ifade etmektedir. 80 Ancak kanaatimizce yasamaya ilişkin özellikle güçlü bir kararname yetkisi de başkanın kendisini parlamentodan soyutlamasına yol açmakta ve iki erk arasında bir gerilime zemin hazırlamaktadır. Keza Helmke de Latin Amerika özelinde gerçekleştirdiği çalışmasında, bir başkan hem azınlık hem de önemli anayasal yetkilere sahip ise görev süresini ta- mamlayamama riski ile daha fazla karşı karşıya olduğunu ortaya koy- muştur. Örneğin Ekvator ve Şili’de başkan önemli anayasal yetkilere sahiptir. Fakat Şili’de başkanlar koalisyonlar ile parlamento desteğini elde ettiğinden görev sürelerini tamamlamışlardır. Ekvator’da ise baş- kan 2006’ya kadar parlamento desteğini elde edemediğinden sıklıkla başkanların görev sürelerini tamamlayamadığı görülmektedir. Fakat Meksika’da başkanlar 1997 sonrası parlamentoda azınlık durumuna 76 Perez-Liñan, (2000), s. 70-72; Perez-Liñan, (2007), s. 152-156, 161-163. 77 Hochstetler, Samuels, (2011), s. 130. 78 Perez-Liñan, (2000), s. 72. 79 Llanos, Marsteintredet, (2010), s. 6. 80 Kim, (2014), s. 530; Kim, Bahry, (2008), s. 809, 816.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1