Türkiye Barolar Birliği Dergisi 144.Sayı
387 TBB Dergisi 2019 (144) Hakan PEKCANITEZ ğı konusunda tereddüdü bulunmamalıdır. Zira bu belirsizlik ve ön- görülebilirliğin olmayışı, bireylerin yargı sistemine ve mahkeme ka- rarlarına duymaları beklenen güvene zarar verecektir. Bu nedenlerle Yargıtay’ın anılan ilkelerin bir sonucu olarak kamuoyu nezdinde yar- gıya olan güveni muhafaza etmesi için kararlarında belli bir istikrar sağlaması beklenir. Bu istikrarın sağlanabilmesi araçlarından birisi de içtihatların birleştirilmesidir. İlk derece mahkemeleri ile istinaf mahkemelerinden gelen kararlar arasındaki çelişkinin giderilmesi her şeyden önce temyiz incelemesi yapan Yargıtay hukuk dairesi tarafından sağlanacaktır. Ancak Yargı- tay dairesinin kendi içtihatları arasında bir çelişki varsa veya Yargıtay daireleri ya da Hukuk Genel Kurulu’nun içtihatları arasında çelişki mevcutsa, bu durumda çelişkinin giderilmesi için içtihatların birleş- tirilmesi yoluna başvurulacaktır (Yargıtay Kanunu m. 15/2, Yargıtay Kanunu m. 16/5). Yine Yargıtay’ın bir dairesinin yerleşik bir içtiha- dından dönmek, başka bir ifade ile farklı bir karar verebilmesi için, içtihadı birleştirme kararı yoluna başvurması gerekmektedir (Yargıtay Kanunu m. 15/2-c). Yargıtay hukuk daireleri ile ilgili olarak yerine ge- tirmesi gereken bu önemli görevin yanında, bölge adliye mahkemele- rinin göreve başlamasından sonra, bu mahkemelerin kendi daireleri ya da diğer bölge adliye mahkemesinin daire veya daireleri arasında ortaya çıkabilecek olan içtihat uyuşmazlığının giderilmesi görevini de üstlenmiştir (5235 s. Kanun m. 35/I-3). Bu nedenle Yargıtay hem ken- di daireleri, hem de bölge adliye mahkemelerinin daireleri arasında oluşan içtihat uyuşmazlıklarını gidermekle görevli kılınmıştır. Bu in- celemede asıl olarak hukuk daireleri ile ilgili içtihatların birleştirilmesi esas alınacaktır. Yargıtay, içtihadı birleştirme görevini, aşağıda vereceğimiz sayı- lardan da görüleceği gibi, bazı yıllar çok yoğun, bazı yıllar ise, yılda sadece bir kez yerine getirmiştir. Bazı yıllarda ise hiç içtihadı birleştir- me kararı verilmemiştir. İçtihatların birleştirilmesi için Yargıtay Kanunu’nda üç organ öngörülmüştür. Bunlar Hukuk Genel Kurulu, Ceza Genel Kurulu ve Yargıtay Büyük Genel Kurulu’dur. Biz bu incelememizde asıl olarak Hukuk Genel Kurulu’nun içtihadı birleştirme görevini ele alacağız.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1