Türkiye Barolar Birliği Dergisi 144.Sayı
40 Latin Amerika Ülkelerinde Başkanın Sorumluluğunu İşletmek için Parlamentoların ... Özellikle Fernando Lugo ve Dilma Rousseff’in impeachment süreç- leri artık Latin Amerika’da bu mekanizmanın parlamenter sistemdeki güvenoyu gibi işletilmeye başlandığına yönelik tartışmaları da ortaya çıkarmıştır. 102 Bunun için de hukuki gerekçelere dayanan suçlamaların siyasi saiklerle kullanıldığı görülmektedir. 103 Bu nedenle Perez- Liñán, artık impeachment’ın tekrar düşünülmesi gerektiği, zira artık siyasal bir araç olarak kullandığını ifade etmektedir. 104 Örneğin Paraguay’da alt meclis, başkanı olaylardan dolayı sorumlu tutarak Senato tarafın- dan yargılanmasına karar vermiştir. Sonraki gün ise Senato’nun baş- kanı yargıladığı ve görevden aldığı görülmektedir. Bu süreçte başka- na kendisini savunması için yalnızca iki saat gibi oldukça kısa bir süre verildiği görülmektedir. 105 Dilma Rousseff’in impeachment süreci ise şeklen ve esasen impeachment olarak telakki edilebilir. Ancak başkan Dilma’ya yöneltilen seçimleri kazanmak için yetkisi olmayan harca- maları yaptığı gerekçesi, Brezilya politik atmosferinde yeni ya da ka- bul edilemez bir durum değilken bu durum parlamento çoğunluğunun başkanı siyasi amaçlarla görevden almasına engel olmamıştır. Serra- fero da bu nedenle Rousseff’in impeachment sürecini hukuken değil ama ahlâken itiraz edilebilir bir süreç olarak değerlendirmektedir. 106 Bu gerekçelerle Llanos ve Nolte, bu sistemlerde impeachment usulü- nün yerini güvenoyu mekanizması ile değiştirmesi gerektiğini ifade etmektedir. Yazarların öne sürdüğü güvenoyu için karar yeter sayısı ise parlamentonun üye tamsayısının 2/3’üdür. 107 2. Fiziksel/Zihinsel Yetersizlik ve Başkanın Görevini Terketmesi Fiziksel ve zihinsel yetersizlik, devlet başkanlığı makamının dai- mi boşalması yöntemlerinden biridir. Ancak burada başkan karşısında yöneltilen bir suçlama söz konusu değildir. Sadece başkanın bu görevi Tarihi: 9.1.2017). 102 Mariana Llanos, Detlef Nolte, “The Many Faces of Latin American Presidentia- lism”, GIGA Institute of Latin American Studies, No. 1, 2016, s. 5; Marsteintredet, Llanos, Nolte, (2013), s. 111-112; Serrafero, (2108), s. 416. 103 Pérez-Liñán, (2016). 104 Pérez-Liñán, (2016). 105 Marsteintredet, Llanos, Nolte, (2013), s. 114. 106 Serrafero, (2018), s. 427. 107 Llanos, Nolte, (2016), s. 1-2.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1