Türkiye Barolar Birliği Dergisi 144.Sayı
42 Latin Amerika Ülkelerinde Başkanın Sorumluluğunu İşletmek için Parlamentoların ... için gerekli olan karar yeter sayısına (üye tamsayısının 2/3’ü) ulaşama- mış, halk hareketleri ve başkanın popülaritesinin düşmesi dolayısıyla da başkanın zihinsel yetersizliği (mental incapacity) olduğu gerekçesiy- le görevden almıştır. 111 Benzer bir uygulamanın yine Ekvator’da 2005 yılında başkan Gutierrez için de gerçekleştiği görülmektedir. Parla- mento desteğinden yoksun olan başkan Gutierrez’in anayasal yetkile- rini aşması ve yüksek yargıdaki birçok üyeyi görevden alarak kendine yakın üyeleri ataması, başkana karşı sokak hareketlerinin başlamasına neden olmuştur. Parlamentodaki muhalefet ise başkan hakkında orta- ya çıkan rüşvet iddiaları dolayısıyla impeachment sürecini başlatmış- tır. Fakat bu muhalefetin de 2/3’e ulaşamadığı görülmektedir. Bunun yerine başkanın “görevini terkettiği” (abandonment of office) kararı verilerek yerine başkan yardımcısı geçici başkan olarak atanmıştır. 112 111 Bucharam, kendisi bir politikacı olmamasına karşın, 1996 başkanlık seçimlerini Roldosista Partisi’nin başkan adayı olarak kazanmıştır. Başkan ile parlamento ara- sında daha göreve gelir gelmez çatışmaların başgösterdiği görülmektedir. Bucha- ram, partisi parlamentonun sadec %23’ünü kontrol ettiği için destek arayışına gi- rişmiştir. Bu çerçevede Izquierda Democratica ve Denocracia Popular gibi küçük partiler ile ittifak yapmasına karşın parlamentonun en büyük partisi Partido Soci- al Cristiano ve sol partiler muhalefette kalmıştır. Ancak bazı atamalar konusunda başkanın kendisini destekleyen partiler ile de arası açıkldığı görülmektedir. Bu nedenle başkan, Partido Social Cristiano ile Yüksek Mahkeme üyelerinin atanması konusunda bir anlaşmaya varsa da bu parti muhalefette kalmaya devam edeceği- ni açıklamıştır. Başkan muhalefet ile çatışmaya başlamış ve yerleşik politik elitler ile uzlaşmayı reddetmiştir. Bu süreç içerisinde sıklıkla skandallar ile anılmaktadır. Ayrıca bakanlıklara ve üst düzey görevlere bir kısmını kendi arkadaşları ve akra- baları arasından seçmiştir. Bu dönem içerisinde seçim kampanyasında vaat ettiği ekonomik programın aksine sendikaları kapatmaya, çeşitli devlete ait şirketleri özelleştirmeye ve vergileri artırmaya başlamıştır. Akabinde ise başkan aleyhine sokak hareketlerinin yaygınlaştığı görülmektedir. Parlamentoda çoğunluğu oluş- turan muhalefet partileri (Vatansever Cephe-Patriotic Front), başkan tarafından sunulan ve temel ihtiyaçlarda ücret artımını ya da mali kemer sıkma politikası öngören birçok ekonomik ve finansal içerikli yasa teklifini reddetmişlerdir. Ayrıca ekonomik olarak başkanın tavrından duyulan hoşnutsuzlukların ayrıca yolsuz- luk ve nepotizm uygulamaları ile birleşmesi de toplumun farklı kesimlerinden grupların sokak hareketleri başlatmasına neden olmuştur. Söz konusu parlamen- ter muhalefet, başkan aleyhine bir impeachment sürecinin başlatılması gerektiğini ifade etmeye başlamalarına karşın bunun için gerekli olan 2/3 karar yeter sayı- sına ulaşabileceklerinden şüphe etmişlerdir. Kongre başkanı Fabian Alarcon ise Kongre’yi olağanüstü toplantıya çağırarak, 6 Şubat 1997 tarihinde 34’e karşı 44 oy ile başkan aleyhine aldıkları “yetersizlik” kararı ile başkanı görevden almış yerine de Kongre başkanını geçici başkan olarak atamışlardır. Mejica Acosta, Polga-Heci- movich, (2010), s. 81-82; Perez-Liñan, (2007), s. 152-155; Gayyoso, Cadena, (2017), s. 69; 112 Gutierrez, 21 Ocak Vatansever Toplum Partisi (Parido Sociedad Patrioticade Ene- ro 21) adnıa, sol eğilimli Demokratik Halk Hareketi (Movimiento Popular Democ-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1