Türkiye Barolar Birliği Dergisi 144.Sayı
46 Latin Amerika Ülkelerinde Başkanın Sorumluluğunu İşletmek için Parlamentoların ... mıştır. 124 Halk tarafından seçilmediği için diğer başkanlara göre daha kırılgan bir durumda olan Duhalde, tıpkı Alfonsin döneminde oldu- ğu gibi ekonomik problemler ve sokak hareketleri ile mücade etmek zorunda kalmış ve sorunun çözümünü erken seçim çağrısı yapmakta bulmuştur. 125 Arjantin’de yaşanan bu iki örnekte de parlamentoda iki partili bir yapı söz konusudur. Dolayısıyla başkanın ekonomik konu- lardaki başarısızlığı ve parlamento ile arasındaki gerilim, ancak parla- mento ile uzlaşması sonucunda aşılabilecektir. Fakat zaten geleneksel olarak başkanın rakibi durumundaki muhalefet partisinin, hele ki bir sonraki başkanlık seçimlerine çok az bir süre kalmışken, yürütme or- ganının ekonomik başarısızlığındaki sorumluluğa ortak olmak isteme- mesi başkanı böyle bir karar almaya yöneltmiştir. Dominik Cumhuriyeti’nde, 1994 yılında seçime hile karıştırıldığı iddiaları ve sivil ayaklanmalar ortasında Joaquin Balaguer başkan ola- rak seçilmiştir . Başkan göreve geldiğinde Temsilciler Meclisi’nde 120 kişinin 47’si Senato’da ise 30 kişinin 14’ü başkanın partisindendir. Yani başkan, parlamento desteğini elde etmek için DKP ile koalisyon kurma- yı tercih etmiştir. 126 Bu dönemde başkanın görev süresini kısaltmak ve hileli seçim iddialarından kurtulmak için hamleler yapıldığı görülmek- tedir. Ancak bunun gerçekleştirilebilmesi için başkanın da ikna edil- mesi gereklidir. Çünkü parlamento çoğunluğunu gerekli kılmak için DKP ile bir ittifak kurması gerekli olmasına karşın bu iki parti birbirine muhalif iki parti olduğu için mümkün değlidir. Bu nedenle ABD’nin de sürece müdahil olması ile birlikte partilerin ve başkanın uzlaştığı, bir takım seçim ve anayasa reformu ile birlikte başkanın da görev süre- sinin kısaltıldığı görülmektedir. Böylelikle başkan iki yıl görev yaparak seçimler vasıtasıyla görevini devretmiştir. 127 Bolivya’da ise Siles Zuazo, 1956-1960 yılları arasında ve 1982-1985 yılları arasında görev yapmış bir başkandır. Özellikle, askeri diktatörlüğün bitmesinin hemen ardından görev yaptığı ikinci döneminde, 128 hiperenflasyon ve sokak hareketle- 124 Anibal Perez-Liñan, Juicio Politico al Presidente y Nueva Inestabilidad Politica en America Latina, 2009, s. 282-290. 125 Mustapic, (2010), s. 20. 126 Bu dönemde parlamentoda üç büyük parti bulunmaktadır. Bunlar, başkanın da mensubu olduğu Sosyal Hristiyan Reformist Parti (Partido Reformista Social Cris- tiano), Devrimci Dominik Partisi (DDP) (Partido Revolucionario Dominicano) ve Dominik Kurtuluş Partisi (DKP) (Partido de la Liberacion Dominicana)’dır Mus- tapic, (2010), s. 22-23. 127 Valenzuela, (2004), s. 7-8. 128 Zuazo, normalde 1980 yılında göreve başlamaıs gerekirken demokratik süreç iki kez darbe girişimi ile bölündüğü için 1982 yılında göreve başlamak zorun-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1