Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı

167 TBB Dergisi 2019 (145) Mehmet ARSLAN karşı öldürme, yaralama, hakaret, kişiyi hürriyetinden yoksun kılma, cebir ve tehdit suçlarının, sağlık hizmetinin ifası esnasında işlenilme- si daha ağır cezayı gerektiren nitelikli bir hal olarak düzenlenmeli midir? 34 Bu soruyu çalışmamızın kapsamını fazla genişletmemek için sadece Türkiye açısından ele alacağız. 35 Kamuoyundaki tartışmalarda çoğu zaman, ceza hukukunun esa- sında önemli amaçlarından biri olan aynı suçun tekrar işlenmesinin önlenmesi, yani caydırıcılığın, 36 sağlık çalışanlarına karşı uygulanan şiddete ilişkin vakıalar açısından sağlanamadığı dile getirilmektedir. 37 Bundan dolayı bu suçların sağlık çalışanlarına karşı işlenmesi duru- munda, cezanın artırılması gerektiği dile getirilmekte ve kanun ko- yucudan buna ilişkin düzenlemelerde bulunması istenmektedir. Türk Ceza Kanunu’na bakıldığında, her ne kadar yukarıda adı geçen suçla- rın sağlık çalışanlarına karşı işlenmesi durumunda verilecek cezaların artırılmasına yönelik özel ve açık bir hüküm yoksa da; kamu görevli- si olan sağlık çalışanları bakımından yaralama, 38 kişiyi hürriyetinden yoksun kılma 39 ve hakaret 40 suçları bakımından aslında belirtilen şekil- 34 Krş. TCK md. 125 f. 3 a). Bu hükme göre “hakaret suçunun… kamu görevlisine karşı görevinden dolayı…, işlenmesi halinde, cezanın alt sınırı bir yıldan az ola- maz”. Meclis çalışmalarında dile getirilen diğer düzenleme önerilerinden sağlık çalışanlarına karşı işlenen suçların hükmün açıklanmasının geri bırakılmasına ka- rar verilmesi kapsamından çıkarılması, verilen cezaların ertelenmemesi, bu suçlar için para ceza veya diğer alternatif müeyyidelere hükmetme imkânının ortadan kaldırılması için bkz. Komisyonu Raporu, s. 197; Sağlık Çalışanlarına Yönelik Ar- tan Şiddet Olaylarının Araştırılarak Alınması Gereken Önlemlerin Belirlenmesi Amacıyla Kurulan Meclis Araştırması Komisyonu, Tutanak Dergisi , Yasama Dö- nemi 24, Yasama Yılı 3, 31 Ekim 2012 tarihli Görüşme Tutanakları s. 18 vd.; aynı komisyonun 3 Ocak 2013 tarihli Görüşme Tutanakları, s. 16 vd.; aynı doğrultuda- ki CHP’nin kanun tasarısı için ayrıca bkz. Sağlık Komisyonu Tutanakları, Tarih 01.11.2018, s. 18 vd., https://www.tbmm.gov.tr/develop/owa/komisyon_tuta- naklari.goruntule?pTutanakId=2202. 35 Almanya’daki tartışmalar için bkz. Zöller, s. 143 ve 144. 36 Bkz. TCK md. 1. 37 Buna ilişkin tartışmalar için bkz. Çalıştay, s. 40; Komisyonu Raporu, s. 194; Sağlık Çalışanlarına Yönelik Artan Şiddet Olaylarının Araştırılarak Alınması Gereken Önlemlerin Belirlenmesi Amacıyla Kurulan Meclis Araştırması Komisyonu, Tu- tanak Dergisi , Yasama Dönemi 24, Yasama Yılı 3, 13 Aralık 2012 tarihli Görüşme Tutanakları, s. 3; aynı komisyonun 20 Aralık 2012 tarihli Görüşme Tutanakları, s. 11; aynı komisyonun 3 Ocak 2013 tarihli Görüşme Tutanakları, s. 15 vd; aynı komisyonun 9 Ocak 2013 tarihli Görüşme Tutanakları, s. 10 vd. 38 TCK md. 86 f. 3 c). 39 TCK md. 109 f. 3 c). 40 TCK md. 125 f. 3 a).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1