Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı

171 TBB Dergisi 2019 (145) Mehmet ARSLAN kalanan şüphelinin Cumhuriyet başsavcılığına şahsen sevk edilmesini zorunlu kılmaktadır. 52 Son olarak sağlık çalışanlarına karşı işlenmiş fiil kasten yaralamanın basit şeklini oluştursa dahi, şüpheli tutuklanma- sı amacıyla sulh hâkimliğine sevk edildiğinde, hâkim sadece kuvvetli suç şüphesini tespit ederek tutuklama kararı verebilir. 53 Toparlamak gerekirse; sağlık çalışanlarına karşı işlenen öldürme, yaralama, hakaret, cebir ve tehdit suçları açısından cezaları artırmak amacıyla sadece nitelikli unsurlara yer verilmesiyle caydırıcılığın sağ- lanacağının düşünülmesi isabetli olmaz. Bu konularda caydırıcılık; il- gili suçların etkili takibi ve faillerin teşhisine yönelik delil elde etme koşullarının oluşturulmasıyla sağlanabilir. Nitekim sağlık hizmet- leri kanununun ilgili hükümleri bu koşulların sağlanmasına yönelik önemli düzenlemeler içermektedir. 54 Ancak bu öngörü sadece sağlık çalışanlarının ceza hukukunca ge- nel olarak korunmasına ilişkindir. Birazdan değinileceği üzere, sağlık çalışanlarına karşı uygulanan şiddetin aynı zamanda sağlık hizmeti- nin ve bundan yararlanılmasının engellemesi boyutunu unutmamak gerekir. Çalışmanın başında değinilen Almanya’daki yeni kanuni dü- Özellikle şüphelinin hakları konusunda oldukça ileri giden böyle bir sınırlamanın meşruluğu konusuna bu çalışmanın kapsamında değinmek mümkün olmadı. 52 CMK md. 90 ve 91’de böyle bir sevk zorunluluğu diğer suçlar için mevcut de- ğildir. 91. maddenin birinci fıkrası sadece yakalanan şüphelinin savcılıkça bı- rakılmaması, yani gözaltına alınması durumunu düzenlemektedir. Bunun için şahsen savcılığa sevk edilmesine gerek yoktur; sağlık çalışanlarına karşı işlenen suçlar için öngörülen adı geçen istisnanın caydırıcılığa katkısının olacağına iliş- kin Sağlık Bakanlığı’nın öngörüsü için bkz. Sağlık Komisyonu Tutanakları, Tarih 01.11.2018, s. 167, https://www.tbmm.gov.tr/develop/owa/komisyon_tutanak- lari.goruntule?pTutanakId=2202. 53 CMK md. 100 f. 3 a) Numara 3’e göre başka bağlamlarda işlenen suçlar bakımın- dan, kuvvetli suç şüphesinin yanında bir tutuklama nedeninin var olduğunu ka- bul edebilmek için, kasten yaralamanın silahla veya neticesi sebebiyle ağırlaşmış halde işlenmesi gerekir; sağlık çalışanlarına karşı işlenen suçlarda tutuklama ne- denlerinin genişletilmesine ilişkin talepler için bkz. Sağlık Çalışanlarına Yönelik Artan Şiddet Olaylarının Araştırılarak Alınması Gereken Önlemlerin Belirlenmesi Amacıyla Kurulan Meclis Araştırması Komisyonu, Tutanak Dergisi , Yasama Dö- nemi 24, Yasama Yılı 3, 5 Aralık 2012 tarihli Görüşme Tutanakları, s. 10; tutuksuz yargılamaların caydırıcılığı azalttığına ilişkin görüşler için bkz. Komisyonu Rapo- ru, s. 197. 54 Bu tedbirlerden bazılarının şüpheliler arasında, aynı suçu işleseler dahi mağ- durlarının faklı olmasından dolayı fark yarattığını ve bazı şüphelilerin haklarını önemli bir şekilde sınırladıkları görülmektedir. Bu ek sınırlamanın meşruluğu ile ceza adaleti politikası için etkilerine bu çalışmanın kapsamında değinmek müm- kün olmadı.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1