Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı

179 TBB Dergisi 2019 (145) Mehmet ARSLAN ve sağlık çalışanlarını yukarıda belirtilen yardım etmenin engellenme- si suçundaki (AlmanCK md. 323c f. 2) gibi yeni düzenlenen ikinci su- çun kapsamına almamıştır. Bunun sebebi, yukarıda yer verilen Alman medyasına yansıyan olaylarda olduğu gibi, sağlık çalışanlarına karşı engellemelerin daha çok kurum dışı müdahalelerde görülmesidir. Bu sadece kazalarda değil aynı zamanda toplumsal olaylarda çevredeki kalabalığın ilkyardım ekiplerinin görevlerini yapmasını engellemesin- de söz konusu olmaktadır. Yeni düzenlemenin diğer dikkat çekici yönü ise, kanun koyucu- nun bu düzenlemeyi görevini yerine getiren memura direnme (Al- manCK md. 113) suçuyla bağlantılı olarak düzenlemesidir. Bu bağlan- tı öncelikle düzenlemenin yeri açısından (madde başlığı: kamu görevini icra eden memurlara eşdeğer olan kişilere karşı direnme veya fiili saldırı) göze çarpmaktadır. Bunun yanında kanun koyucunun değişiklikle sadece ilkyardım sağlık görevlilerinin faaliyetlerinin engellenmesini değil, bunun dışında kamu görevlisine karşı direnme suçunun kap- samını genişletmiştir. Ayrıntılarına konumuz dışında olduğu için bu- rada girilmeyecek olan diğer değişikliklerin gerekçesinde, görevini yerine getiren memurlara karşı toplumda “saygı” ve “değer verme- nin” azalmasına dikkat çekilerek devlet otoritesinin yeni hükümlerle korunmak istendiği dile getirilmiştir. 81 Yine kanunun gerekçesine göre sadece bu memurlara karşı gerçekleştirilen yaralamalar sonucunda fa- ile ceza verilmesi durumunda, gerçekleştirilen haksızlığın bir boyutu dikkate alınmamakta, ihmal edilmektedir: Şiddet tekeline sahip devle- tin temsilcilerine karşı bu yaralamaların gerçekleştirilmiş olması. 82 An- cak bu tür kamu menfaatlerini koruyan suçlar açından dikkat edilmesi gereken önemli ve doktrinsel sorunları beraberinde getiren husus, bu suçların koruduğu hukuki menfaatin adlandırılması ve gerekçelendi- rilmesidir. 83 81 Bu konuda eleştirel görüşler için bkz. Magnus, s. 542. 82 Bundestag Drucksache 15/12153 v. 26.04.2017. 83 Aynı tehlikeye Magnus, s. 531, dikkat çekmektedir; Devletin şiddet tekeli, başlı başına, görevini icra eden memur veya ona eşdeğer kabul edilen başka bir kamu hizmeti icra eden kişinin engellenmesi, cebre veya tehdidine yahut saldırıya ma- ruz bırakılmasıyla herhangi bir şekilde sorgulanmadığı gibi bu eylemlerin sonuç doğurması durumunda dahi devletin şiddet tekeline veyahut kamu hizmetlerinin gerçekleştirme tekeline halel geldiğini iddia etmek zordur. Bir terör örgütü devletin şiddet tekeline karşı tehlike oluşturabilir. Ancak normal mukavemet fiilleriyle dev- letin şiddet tekeli veya kamu hizmetinde bulunma görevini korumak gerekmez.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1