Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı

234 Ölüm veya Yaralanma ile Sonuçlanan Yasadışı Araba Yarışlarının Olası Kast-Bilinçli ... araba yarışına başladığı andan araba yarışının son bulacağı ana ka- dar, tek bir amaç doğrultusunda hareket etmektedir, o da yarışı ka- zanmak. Bu belirlemenin önemli hukuki sonuçları bulunmaktadır: Gerçekten de tehlike kastı ve zarar kastı ayrımı 86 çerçevesinde, (A) bir tehlike suçu olan trafik güvenliğini kasten tehlikeye düşürme su- çundan (TCK m. 179/2) tartışmasız şekilde sorumlu tutulabilecektir, zira yasadışı araba yarışı ile bu suç tipi çerçevesinde korunan başka- larının hayatının, sağlığının veya malvarlığının tehlikeye sokulduğu açıktır. Ancak trafik güvenliğinin kasten tehlikeye sokulmasının ka- bulü, otomatikman bu tehlike esnasında meydana gelen muhtemel yan neticeden, yani (E)’nin ölümünden, (A)’nın yine kasten sorumlu tutulması demek olmayacaktır; zira bunun kabulü için (A)’nın ölüm neticesine de dönük kastının mevcut olması gerekmektedir. 87 Oysaki 86 Detaylar için Dönmezer/Erman, C. II, kn. 560 vd. 87 Yargıtay’ın da benzer düşüncelerle hareket ettiği şu kararlarının mefhumu mu- halifinden rahatlıkla çıkartılabilir, Yar. 12. CD, 24.04.2018, K: 2018/2224, K: 2018/4709: “Olay tarihinde sanığın, bir süredir tanıdığı tanık ile gece saatlerinde alkol aldıktan sonra, birlikte bir otele gittikleri, Amina’nın yakalaması olduğunu bu sebeple otele giriş yapamayacağını sanığa söylediği ancak sanığın kendisinin halledeceğini söylemesiyle burada bir süre bulundukları ve alkol almaya devam ettikleri, daha sonra sanığın, çalıştığı şirkete ait ancak işi gereği kendi kullanı- mında olan kamyonet tipi araçla yanında tanık da bulunduğu halde Dikili’den Bergama’ya doğru Çanakkale İzmir karayolundaki bölünmüş tek yönlü yolda seyre başladıkları, tanığın sanığa alkollü olduğunu yol üzerinde uygulama olabi- leceğini, ehliyetinin alınabileceğini, kendisinin de yakalaması olması dolayısıyla yakalanabileceğini hatırlatmasına rağmen, sanığın kendi beyanına göre uzun sü- redir bu bölgede şirket aracıyla seyahat etmesi dolayısıyla avucunun içi gibi bil- diği karayolu üzerindeki Ovacık Bölge Trafik Müdürlüğü önünde devamlı trafik uygulaması yapıldığını da bildiği halde bu güzergâhtan seyrine devam ettiği, saat 02.15 sıralarında bölge trafik önüne geldiğinde, 7 metre genişliğinde çift şeritli sağ tarafında 4,5 metre emniyet şeridi ve aydınlatması bulunan yolda çarpma nokta- sından yaklaşık 138 metre evvelden başlamak üzere ilk ikisi ışıklı olmak üzere du- balarla sağ şerit üzerindeki kontrol noktasına araçların yönlendirildiği, üzerinde reflektörlü yelek bulunan görevli polis memuru tarafından elindeki fenerle orta şerit çizgisi üzerinden ikaz dubalarının yanından kendisine durması konusunda ikaz verilmiş olmasına rağmen, hızını kesmeyerek seyrine devam ettiği, ilk ikazda bulunan memurun sanığın durmayacağını anlayarak kendisini orta refüje doğru atarak kurtulduğu, bu sırada durdurulan bir aracın işlemleriyle ilgilenmek üzere yolun sağındaki emniyet şeridinde tepe lambası çalışır vaziyette olan ekip ara- cı yanında bulunan polis memurunun da sanığı fark etmesiyle sol şeride doğru yönelerek kendisini durdurmak üzere elindeki fenerle işaret yapmasına rağmen yine hızını azaltmayarak aynı hızla sol şeridi takiben ilerlediği sırada orta şerit çizgisinin hemen sağında polis memuruna çarptığı, polis memurunun 3-4 metre havaya kalktıktan sonra yaklaşık 31 metre uzağa savrulup sağdaki emniyet şeri- dine düşerek vefat ettiği, sanığın idaresindeki aracın takip sistemine ait verilerden

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1