Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı

242 Ölüm veya Yaralanma ile Sonuçlanan Yasadışı Araba Yarışlarının Olası Kast-Bilinçli ... Tüm bu açıklamalar ışığında ortaya çıkmaktadır ki, trafikte yer alan herkesin hayatını sorumsuzca tehlikeye atan (A) hakkında, TCK’nın sunmuş olduğu imkânların yetersiz olduğu düşünülüyorsa, olası kast ile bilinçli taksir arasındaki ayrımın muğlaklaştırılması yeri- ne, yapılması gereken TCK m. 81, 85, 86 ve 89’un öngördüğü cezaların birbirleriyle olan ilişkilerini de dikkate alarak yeni bir suç tipi ihdas etmek olmalıdır. Böylesi bir değişikliğin getireceği avantajlar da or- tadır. İlk olarak trafikte başkalarının can ve mal güvenliğini tehlikeye atan kimselerin ceza sorumluluğunun belirlenmesi hususu, birbirine çok benzeyen olaylarda çok farklı sonuçlara yol açan ve bu yönüy- le de özelikle hukukçu olmayanların gözünden hukuk güvenliğinin sorgulanmasına sebep olan olası kast – bilinçli taksir ayrımından ba- ğımsızlaştırılmış olacaktır. İkinci olarak da, netice sebebiyle ağırlaşmış suç kavramını sadece kast – taksir kombinasyonu çerçevesinde ele alan, buna karşın taksir – kast veyahut taksir – taksir kombinasyon- larında ve dolayısıyla yasadışı araba yarışları sonucu meydana gelen ölüm veya yaralanmalı kazalarda uygulama alanı bulamayan TCK m. 23 hükmünde bir değişiklik gerekip gerekmediği tartışmasına gerek kalmayacaktır. III. OBJEKTİF İSNADİYET TEORİSİ VE YASADIŞI ARABA YARIŞLARI Ölüm veya yaralanma ile sonuçlanan yasadışı araba yarışları söz konusu olduğunda cevaplanması gereken diğer bir soru, yarış ile hiç- bir ilgisi bulunmayan (E)’nin ölümünün kazaya karışmayan ancak yasadışı araba yarışına eşlik eden diğer arabadaki sürücü (C) ve co- pilot (D)’ye objektif olarak isnat edilip edilemeyeceğidir. Ayrıca yasa- dışı araba yarışına sürücü olarak değil ancak co-pilot olarak, isteyerek eşlik etmiş olan (B)’nin ölümünün (A), (C) ve (D)’ye objektif olarak isnat edilip edilemeyeceği de üzerinde tartışılması diğer bir konudur. Çalışmanın bundan sonraki bölümlerinde öncelikle (E)’nin ölümü, (C) ve (D) açısında değerlendirilecektir. Bu noktada belirtmek gerekir ki, konu özellikle sürücü olarak yasadışı araba yarışına eşlik etmiş olan (C) açısından ele alınacaktır. (D)’nin ceza sorumluluğu hususunda ise Strafgesetzbuch Kommentar (S/S-StGB), 30. Auflage, Verlag C. H. Beck, Münc- hen, 2019, kn. 1 vd.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1