Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı

243 TBB Dergisi 2019 (145) Reşit KARAASLAN kısa bir açıklama yeterli olacaktır. (B)’nin ölümünün (A), (C) ve (D)’ye objektif olarak isnat edilip edilemeyeceği hususunda ise, konunun ki- şilere göre ayrı ayrı değerlendirilmesine gerek kalmayacaktır; zira bu noktada asıl cevaplanması gereken soru, bir yasadışı araba yarışına ka- tılacağı bilinci ile hareket eden (B)’nin vermiş olduğu rızanın hukuken nasıl değerlendirilmesi hususunda toplanmaktadır. A. (E)’nin Ölümü (C) ve (D)’ye Objektif Olarak İsnat Edilebilir Mi? 1. (E)’nin Ölümü İle İlgili Olarak (C)’nin Ceza Sorumluluğu (C)’nin ceza sorumluluğuna ilişkin açıklamalardan anlaşılması gereken, bilinçli taksir ile hareket eden (A)’nın yapmış olduğu kaza sonucu yarış ile hiçbir ilgisi bulunmayan (E)’nin ölümünün, kazaya karışmayan ancak araba yarışına katılan sürücü (C)’ye isnat edilip edilemeyeceği hususudur. 107 Yargıtay bu soruya, nedensellik bağı bu- lunmaması gerekçesiyle olumsuz yanıt verirken, 108 Stuttgart İstinaf 107 Diğer bir ifadeyle, (C)’nin TCK m. 179/2 hükmünü ihlal etmesi sebebiyle, her ha- lükarda trafik güvenliğini kasten tehlikeye düşürme suçundan sorumlu olacağı tartışmasız olsa da, tartışmalı olan husus (A)’nın bilinçli taksir nedeniyle sebep olduğu (E)’nin ölüm neticesinden (C)’nin sırf yasadışı araba yarışına katılması se- bebiyle sorumlu olup olmayacağıdır. 108 Yar. 12. CD, 15.05.2014, E: 2013/10569, K: 2014/11944: “28.03.2010 günü akşam üzeri saat 18.00-18.30 arası sanık sürücünün yönetimindeki spor model iki kapılı otomobille ile diğer sanık sürücünün ise yönetimindeki otomobille, yanında ölen arkadaşları ve tanık olduğu halde, birbirleriyle, akan trafik içinde üç tur 150 km ye yakın tehlikeli hızlarla aralarında yarış yaptıkları, en son saat 18.35 sıralarında, sanık sürücünün, yönetimindeki otomobille yerleşim yeri dışındaki, yüzeyi kuru ve asfalt kaplama, hafif iniş eğimli, asfalt kaplama üzerindeki 3 m genişliğindeki paralel iki devamlı çizgi ile oluşturulan alanla bölünmüş hale getirilmiş, seyir ke- simlerinin genişliği 7’şer m. olan, 2’şer şeritli, kesiksiz yol şerit çizgileri ve her iki yanında banketi bulunan, görüşü açık yolda, önünde yönetimindeki otoyla giden diğer sanık ile 4. kez yarış halinde, savunmalarına göre 140 km civarındaki tehli- keli bir hızla akan trafik içinde seyir halindeyken, olay yeri olan korkuluksuz sola sert viraja geldiğinde, sol şeritten önünde yine aşırı süratle seyir halindeki sanığın yönetimindeki otomobili geçebilmek için, -paralel iki çizgi arası boşluk şeklindeki orta refüjü geçip diğer yol bölümüne girerek ilerde kestirmeden sanığın önüne geçmek için orta ayırıcıya girdiği ancak ayırıcı alanındaki sola viraj trafik işaret levhasına çarpmamak için manevra yaparken aracın sağ arka bölümüyle levhaya çarpmasıyla seyir dengesi bozularak dönmeye başlayan ve yanlamasına diğer yol kesimine geçen aracının direksiyon hâkimiyetini kaybederek, aracın sağ arka ke- simiyle karşı yönden gelen sağ şeritte nizami şekilde seyir halindeki katılan sürü- cünün yönetimindeki otomobilin sol ön kısmına onun şeridinde çarparak, çarptığı araçtaki 4 katılanın ikisi ağır olmak üzere yaralanmalarına ve kendi aracındaki

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1