Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı
246 Ölüm veya Yaralanma ile Sonuçlanan Yasadışı Araba Yarışlarının Olası Kast-Bilinçli ... densellik bağının varlığı kabul edilecektir. 115 Ancak bu teoriye, taraf- tarlarının kendi isimlendirmesi ile karma uygunluk teorisine, 116 karşı ileri sürülmesi gereken çok önemli bir husus mevcuttur. Bu teori ne- densellik bağını öngörebilme unsuruyla açıklamakta ve böylece suçun tipikliği ile ilgili bir mesele olan nedensellik bağını, suçun bir başka unsuru olan kusurluluk unsuruna ilişkin kavramlarla açıklamaya ça- lışmakta; bu da suçun unsurlarının yanlış anlaşılmalara müsait biçim- de iç içe geçmesine neden olmaktadır. 117 Tam da bu nedenden dolayı, nedensellik bağı şart teorisi çerçe- vesinde ele alınmaktadır. Şart teorisi, uygun sebep teorisinin aksine kuralcı ve tercih edici değildir; zira bu teori olmazsa olmaz formülünü ( conditio sine qua non ) temel almaktadır. Bununla anlatılmak istenen hu- sus şudur: Şart teorisine göre, eğer şartlardan biri yok sayıldığı zaman, netice gerçekleşmiyorsa o şart söz konusu netice için nedenseldir. Öy- leyse neticeyi meydana getiren her şey eşit değerdedir ve nedenseldir. Bunlar arasında önemli, önemsiz, neticeyi meydana getirmeye uygun ya da uygun değil, uzak ya da yakın ihtimal gibi ayrımlar yapılamaz; zira bütün şartlar neticenin gerçekleşmesini eşit değerde etkiler. 118 Somut olayda (C), (A)’yı daha önce katıldığı yasa dışı sokak ya- rışlarından tanımasaydı; bir akşam (A) ile bir nargile barda karşılaş- masaydı; (A)’ya arabasını sokak yarışlarında kullanmak ve olası bir kazada kendisine bir şey olmasını engellemek üzere ne şekilde modi- fiye ettiğini, bu ek donanımlar için ne kadar para harcadığını anlatma- ya başlamasaydı; yarış yapılacağı ana caddeye doğru yola çıkmasay- dı; (C) arabasına gaz vererek, motordan çıkan yüksek sesin etkisiyle (A)’yı etkilemeye çalışmasaydı; trafik ışığının yeşile dönmesiyle (C) yarışa başlamasaydı; ortalama 150-160 km/h hız son noktaya ulaşma- ya çalışmasaydı; (C) yarışın kazananı olmak için trafikte makas atarak ilerlemeseydi; bazen (A)’nın arabasına bazen de trafikte seyreden di- ğer arabalara 30 cm kadar yaklaşmasaydı; bu arada 6 defa da kırmızı ışık ihlali yapmasaydı; (A) trafik kazası yapmayacaktı ve dolayısıyla 115 Dönmezer/Erman, C. II, kn. 235 vd. 116 Dönmezer/Erman, C. II, kn. 237. 117 Bu hususa teoriye taraftar olan yazarların kendileri de atıf yapmaktadır, Dönme- zer/Erman, C. II, kn. 237 (son paragraf). 118 Baumann/Weber/Mitsch/Eisele, § 10 kn. 6 vd.; Heinrich, C. I, kn. 222 vd.; Kühl, § 4 kn. 9 vd.; Roxin, Band I, § 11 kn. 6 vd.; Wessels/Beulke/Satzger, kn. 156 vd.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1