Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı

293 TBB Dergisi 2019 (145) Recep KAHRAMAN 4.2. Yaptırımın Nedenleri 4.2.1. Kararların Objektifliğine Zarar Vermesi Yarar kabul etme suçunda kamu görevlisinin elde ettiği haksız menfaatin belirlenebilir bir işle diğer ifadeyle somut bir eylemle doğ- rudan ilişkisi kurulamasa da kendisine menfaat sağlayan bireyle ilgili kararları sorgulanabilir hale gelmektedir. Kamusal faaliyetin sebebi olan kamu hizmetinin en temel ilkelerinden olan objektiflik ilkesi zarar görmektedir. Kararların objektifliğinin sorgulanmasının temel örneği ise menfaat sağlayan bireye yönelik kararların olumlu olacağı şeklinde bir karinenin oluşmasıdır. 58 4.2.2. Kamu Otoritesinin Korunması Yarar kabul etme suçunda somutlaştırılmasına gerek olmayan işe bağlı olarak sağlanan menfaat geniş anlamda görevin ifası amacıyla elde edilmektedir. İdarenin temsilcisi konumunda olan kamu görevlisi bu temsil yetkisini kullanmasının karşılığında kamu idaresinden ücret aldığında idarenin otoritesine tabi iken bireyden menfaat sağlandığın- da ise bireyin otoritesine tabi olmaktadır. Diğer ifadeyle kamu görev- lisi kendisini besleyen bireyin kölesi olmaktadır. Bu durumda kamu görevlisi üzerinde kamu idaresinin etkisi ortadan kalkmaktadır. 59 4.2.3. Kamu Disiplininin Sağlanması Yarar kabul etme suçunda menfaatin sağlanmasının sebebinin be- lirsizliği, karşılığın hiç olmadığı şeklinde yorumlanmamalıdır. Kamu görevlisi hizmetin ifası amacıyla menfaat elde etmektedir. Hizmetin 58 Rudolphi/Stein, Rn. 4; Kamu görevlisinin yemlenmesiyle birlikte kararların her zaman birey lehine oluşacağı şeklinde bir beklenti yaratılmış olur. Özellikle ka- musal faaliyetin yerine getirilmesinde geniş takdir yetkisine sahip olan kamu gö- revlisini kendi tarafına çekme amacı taşıyan yemleme, kamu görevlisini takdir yetkisini kullanırken objektif hareket etmekten uzaklaştırır ve onu bireyin lehi- ne kararlar almaya zorlar. Veli Özer Özbek/Koray Doğan/Pınar Bacaksız/İlker Tepe, Türk Ceza Hukuku Özel Hükümler, Seçkin Yayınevi, Ankara, 2017, s. 1092; Benzer görüşü savunan Alman Yargıtayı’na göre yemlemenin yaptırıma bağlan- masının sebebi, kamu görevlisinin karar alma iradesinin etkilenebilme ihtimali- dir. Farklı durumlarda menfaate bağlı olarak kararları artık sorgulanabilecek hale gelmiştir. (BGH, 53, 6). 59 Vahlenkamp/Knauß, s. 230; Faaliyetin meşru olması kamu idaresine duyulan gü- venin bozulmasına engel olmamaktadır. Kamu görevlisi menfaat elde etmeden kamusal faaliyeti yerine getirmez düşüncesi kamu idaresinin itibarını zedelemek- tedir. Sulhi Dönmezer, Özel Ceza Hukuku Dersleri, 1984, s. 102.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1