Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı

320 Türk Hukuku’nda Devlet İşlemlerine Karşı Başvuru Yollarını Gösterme Yükümlülüğü bir içerik bulunmamaktadır. 67 Yargı denetimine açık olan son parla- mento kararı ise “ milletvekilliğinin düşmesi ” kararlarıdır. Bu kararlar da yine muhatabı üzerinde sübjektif durum yaratan işlemlerdir. Düşme kararları da dokunulmazlığın kaldırılması kararlarındaki sürece tabi olarak yargı denetimine açıktır. Düşme kararları TBMM’nin alacağı bir karar ile milletvekilliği statüsünün sona ermesidir. Bu ise “ istifa”, “milletvekilliği ile bağdaşmayan bir görev veya hizmeti sürdürmesi hali” ve “devamsızlık” hallerinde TBMM’nin alacağı ek bir karar ile mümkün- dür. 68 İstifa durumunu istisna tutarsak özellikle bağdaşmazlık ve de- vamsızlık halleri kişinin sübjektif durumunu etkilemesi bakımından önemlidir. Bu nedenle yükümlülük bu kararlar bakımından da geçerli olmalıdır. Ancak uygulamada dokunulmazlığın kaldırılması karar- larında olduğu gibi anayasa ve komisyona raporlarına atıf haricinde herhangi bir bildirimde bulunulmamaktadır. 69 Parlamento kararları bağlamında son olarak TBMM’nin bazı kişi- leri seçme görev ve yetkisinden bahsetmek gerekir. Örneğin Sayıştay başkanını, RTÜK üyelerini, Anayasa Mahkemesi üyelerini, Kamu Baş Denetçisini seçmek gibi görevler 70 maddi anlamda idari işlem niteli- ğinde olsalar da organik anlamda yasama faaliyetine dâhildir ve parla- mento kararı niteliğindedirler. Bu nedenle söz konusu kararlara karşı idari ve yargısal denetiminin bir parçası olan anayasal yükümlülük geçerli değildir. 3. Yasama Organının İdari Fonksiyona Dâhil İşlemleri Yasama organının idari fonksiyona tabi işlemleri bulunmaktadır. Bu noktada anayasal yükümlülüğün bu işlemler açısından da geçer- 67 Kararlarda Anayasa ve komisyon kararlarına dayanılmaktadır. Örneğin, Isparta Milletvekili Ömer Bilgin’in yasama dokunulmazlığının kaldırılmasına dair karar şu şekildedir: “ Isparta Milletvekili Ömer Bilgin’in yasama dokunulmazlığının kaldırılmasına dair Anayasa ve Adalet Komisyonları Üyelerinden Kurulu Karma Komisyonca hazırlanan ilişikteki rapor, Genel Kurulun 8.10.1998 tarihli 4. birleşi- minde kabul edilmiştir”. https://www.tbmm.gov.tr/tbmm_kararlari/karar597. html,(08.10.18). Benzer kararlar için bkz. https://www.tbmm.gov.tr/tbmm_ka- rarlari/karar595.html ,https://www.tbmm.gov.tr/tbmm_kararlari/karar585. html, https://www.tbmm.gov.tr/tbmm_kararlari/karar584.html (21.10.18). 68 Gözler, Türk Anayasa Hukuku, s.311 vd. Özbudun, s. 298; Atar, s. 244-245 69 Bkz. İstanbul Milletvekili Şafak Pavey’in Türkiye Büyük Millet Meclisi Üyeliğinin Düşmesine İlişkin Karar, https://www.tbmm.gov.tr/tbmm_kararlari/karar1166. html, (09.10.18). 70 Gözler, Türk Anayasa Hukuku, s.284.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1