Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı

321 TBB Dergisi 2019 (145) Emin KOÇ li olup olmadığı değerlendirilmelidir. Bu işlemler yasamanın yasama fonksiyonuna tabi olmayan işlemleri olarak karşımıza çıkabilir. Bu bağlamda yasama organının idari nitelikli işlemleri farklı hallerde kar- şımıza çıkabilir. 71 Bu işlemleri birkaç başlık altında toplayabiliriz. Örne- ğin TBMM Başkanlığı’nın personele ilişkin işlemleri idari fonksiyona dâhildir. 72 TBMM başkanlığı da en nihayetinde kamusal faaliyetlerin yürütüldüğü birimlerdir. Bu kurumda görev alan kamu görevlilerine ilişkin tesis edilen atama, terfi, izin, disiplin, emeklilik gibi işlemler idari niteliktedir ve idari yargının görev alanına girer. 73 Yine TBMM Başkanlığı’nın düzenleyici işlemleri olabilir. Başkanlığın “ yönetmelik ” gibi düzenleyici işlemleri idari işlem niteliğindedir 74 ve idari yargının denetimindedir. Örneğin Danıştay “Milli Saraylar… Yönetmeliği’ni denetlemiştir. 75 Yine TBMM Başkanlığı’nca yapılan idari sözleşmeler olabilir. 76 Bu süreçte sözleşmeden ayrılabilen tek taraflı işlemler de idari fonksiyona dâhildir. Yukarıda kısaca örneklendirilen işlemler organik anlamda yasama işlemi olsa da idari fonksiyona dâhildir ve anayasal yükümlülük kapsamındadır. C. YÜRÜTME ORGANININ İŞLEMLERİ BAKIMINDAN DEĞERLENDİRME 1. Hükûmet Tasarrufları Hükumet tasarrufu ya da yargı kısıntısı teorisi yürütmeye ait bazı işlemlerin siyasi bazı nedenlerden kaynaklı olarak yargı denetimine tabi olmamasını ifade eder. 77 Bu teori yürütmenin her türlü işlemlerini değil üstün siyasi yarar gerekçesiyle bazı işlemlerinin yargı organın kararı ile denetlenemeyeceğine işaret etmektedir. Özellikle 1930 ve 1940’lı yıllarda Danıştay kararları ile mukabele-i bilmisil, vatandaşlık, iskân, yabancıların sınır dışı edilmesi gibi işlem- 71 Gözübüyük/Tan, İdari Yargılama Hukuku, s.165-169; Çağlayan, İdari Yargılama Hukuku, s.96-100; İbrahim Kaboğlu, Anayasa Hukuku Dersleri Genel Esaslar, Le- gal Yayıncılık, İstanbul 2009, s. 117. 72 Gözübüyük/Tan, İdare Hukuku, s.167-168. 73 Çağlayan, İdari Yargılama Hukuku, s.96-100; Gözler, İdare Hukuku, s.515 vd. 74 Çağlayan, İdari Yargılama Hukuku, s.96-100; Gözler, İdare Hukuku, s.518. 75 Gözübüyük/Tan, İdare Hukuku, s.19. 76 Çağlayan, İdari Yargılama Hukuku, s.99; Gözler, İdare Hukuku, s.518. 77 Gözler/Kaplan, s.242-246.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1