Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı

323 TBB Dergisi 2019 (145) Emin KOÇ kararnamesi çıkarabilir ”(m.104/17). 80 Cumhurbaşkanlığı kararnameleri düzenleyici işlem niteliğinde kabul edilir. 81 Çünkü anayasal düzenle- me yürütme yetkisine ilişkin ibaresi ile bireysel- düzenleyici ayrımı yapmamaktadır. 82 Uygulamada yeni sistem ile birlikte çıkarılan bütün kararnameler düzenleyici niteliktedir 83 ve yükümlülük bakımından düzenleyici işlemlerin hukuki rejimine tabidir. Cumhurbaşkanlığı Yönetmelikleri : Cumhurbaşkanlığı yönetme- likleri de idarenin düzenleyici işlemleri arasında yer alır. Yeni dü- zenleme gereği Cumhurbaşkanı, “ kendi görev alanlarını ilgilendiren konularda ” yönetmelik çıkarabilir. Yönetmelikler kanuna ya da Cum- hurbaşkanlığı kararnamelerine dayanmak zorundadır. Bu nedenle yü- rütme başlığı altında incelesek de en nihayetinde idarenin düzenleyici işlemlerinin hukuki rejimine tabidir. Cumhurbaşkanlığı’nın Diğer Düzenleyici İşlemleri : Cumhurbaş- kanlığı makamı da icrai bir makam olarak kararnameler ve yönetme- likler haricinde düzenleyici işlemler yapabilir. Bu işlemler kanun, ka- rarname de yönetmeliklerin uygulanması, emrettiği işlerin yapılması veya da detaylandırılması maksadıyla olabilir. Bu işlem grubu diğer idari işlemler veya adsız düzenleyici işlemler olarak adlandırılır. Di- ğer idari işlemlerin yönetmeliklerin hukuki rejimine tabi olduğu kabul edilir. 84 Bu nedenle diğer düzenleyici işlemler için de düzenleyici iş- lemler için vurguladığımız hususlar geçerlidir. 80 Anayasa’nın ikinci kısmının birinci ve ikinci bölümlerinde yer alan temel haklar, kişi hakları ve ödevleriyle dördüncü bölümde yer alan siyasi haklar ve ödevler Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle düzenlenemez. Anayasa’da münhasıran ka- nunla düzenlenmesi öngörülen konularda Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıka- rılamaz. Kanun’da açıkça düzenlenen konularda Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarılamaz. Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile kanunlarda farklı hükümler bu- lunması halinde, kanun hükümleri uygulanır. Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin aynı konuda kanun çıkarması durumunda, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi hü- kümsüz hale gelir(m.107/14). 81 Gözler/Kaplan, s.386. 82 Gözler/Kaplan, s.386. Hukuki niteliği, bu nitelemenin sonuçları ve öneriler için bkz. Gözler/Kaplan, s. 385-387. 83 Örneğin, Genel Kadro ve Usulü Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (Ka- rarname Numarası: 2), Üst Kademe Kamu Yöneticileri ile Kamu Kurum ve Ku- ruluşlarında Atama Usûllerine Dair Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (Kararname Numarası: 3), Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Ku- rum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (Karar- name Numarası: 4). 84 Gözler/Kaplan, s.411; Değerlendirmeler için bkz. Gözübüyük/Tan, İdare Huku- ku, s. 140 vd.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1