Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı
327 TBB Dergisi 2019 (145) Emin KOÇ Kural olarak ara kararların tek başlarına kanun yoluna konu ola- mayacağı dikkate alınırsa, özel bir itiraz/başvuru mekanizması olma- yan ara kararlar için böyle bir yola gerek yoktur. Özel bir itiraz meka- nizması olan ara kararlar için ise bu düzenlemeler anayasa ile uyum içerisinde olacaktır. Örneğin ara karar karar karakteri baskın olan 98 yürütmeyi durdurma kararları için 2577 s. İYUK ile özel itiraz meka- nizması düzenlenmişti. Bu itiraz usulünün de mutlaka bu kararlarsa belirtilmesi gereklidir. Ancak ne 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’na göre kararlarda bulunması gereken hususları hüküm altı- na alan 24. maddesinde ne de yürütmenin durdurulması başlığını ta- şıyan 24. madde başvuru yollarının gösterilme zorunluluğuna ilişkin hüküm bulunmamaktadır. Buna rağmen uygulamada yürütmemenin durdurulması istemi sonucu verilen kararlarda başvuru yolları göste- rilmektedir. Kanun yollarına ilişkin pozitif düzenlemelerin yer aldığı Anayasa ile uyumlu usul kanunları da bulunmaktadır. Hukuk Muhakemeleri Kanunu “ Hükmün Kapsamı ” çerçevesinde “… varsa kanun yolları ve sü- resini ” belirtme zorunluluğu getirmektedir(m.297/1-ç). Yine istinaf so- nucu verilen kararların içeriğinde “ Hüküm sonucu ile varsa kanun yolu ve süresi ”nin belirtilmesi bir zorunluk olarak düzenlenmiştir(m.359/1-f). Ceza Muhakemesi Kanunu’na göre de “ Kararlarda, başvurulabilecek ka- nun yolu, süresi, mercii ve şekilleri belirtilir ”(m.34/2). Hatta Ceza Mu- hakemesi Kanunu gereğince yükümlülüğün yerine getirilmemesi eski hale getirme nedenidir. Eski hale getirme ceza muhakemesi hukukun- da bir sürenin kaçırılması durumunda, sürenin bitmesi ile doğacak so- nuçların doğmamış yani sürenin kaçırılmamış sayılmasını sağlayan bir kurumdur 99 . Bunun yanında hükmün açıklanması ve hükmün açıklan- 98 Yürütmeyi durdurma kararlarının ara karar niteliği tartışmalıdır. Ara kararlar yargılamanın bir sonraki aşamasına götüren nihai karara ortam hazırlayan ka- rarlardır. Çünkü ara kararlar taraflara kazanılmış hak yaratır. Ancak yürütmenin durdurulması kararı davacıya bir kazanılmış hak yaratmaz. Yürütmenin dur- durulması kararı verilse dahi yargılama sonunda işlemi iptal edebilir. Ara karar mahkeme kendisi de verebilir, ancak YD kararı istem üzerine verilir. Bkz. Çağla- yan, İdari Yargılama Hukuku, s.451–453. 99 Bkz. Nur Centel, “Ceza Muhakemesi Hukukunda Eski Hale Getirme”, http:// asosindex.com/cache/articles/ceza-muhakemesi-hukukunda-eski-hale- getirme-f414628.pdf, (20.11.18). Ceza Muhakemesi Kanunu’na göre “Kusuru ol- maksızın bir süreyi geçirmiş olan kişi, eski hale getirme isteminde bulunabilir. Kanun yoluna başvuru hakkı kendisine bildirilmemesi halinde de, kişi kusursuz
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1