Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı
328 Türk Hukuku’nda Devlet İşlemlerine Karşı Başvuru Yollarını Gösterme Yükümlülüğü masının geri bırakılması kararlarında “ Hazır bulunan sanığa ayrıca baş- vurabileceği kanun yolları, mercii ve süresi bildirilir ”(CMK, m.231/2). Yine hüküm fıkrasının içereceği hususlardan birisi de “ Hüküm fıkrasında, … verilen kararın ne olduğunun, uygulanan kanun maddelerinin, verilen ceza miktarının, kanun yollarına başvurma ve tazminat isteme olanağının bulu- nup bulunmadığının, başvuru olanağı varsa süresi ve merciinin tereddüde yer vermeyecek şekilde açıkça gösterilmesi gerekir ”(CMK, m.232/6). 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’na göre kararlarda bulunması gereken hususları hüküm altına alan 24. maddesinde başvuru yolları- na ilişkin bir düzenleme bulunmamaktadır. Ancak Anayasal hükmün bir sonucu olarak kanun ile bu yönde bir düzenleme yapılması yerinde olacaktır. 2. Yargı Organının İdari Fonksiyona Dâhil İşlemleri Yargı organının yargılama faaliyetine girmeye idari fonksiyona dâhil birçok işlemi olabilmektedir. Bunlar özellikle yargı organlarında istihdam edilen personele ilişkin özlük işleri, disiplin işlemleri, yargı organının iç işleyişine ilişkin işlemleri olarak karşımıza çıkmaktadır. 100 Bu işlemler idari fonksiyona dâhildir ve idari işlem niteliğindedir. Bu nedenle idari işlemlerin hukuki rejimine tabi olarak anayasal yü- kümlülük bu işlemler için de geçerlidir. Bunun yanında bazı hallerin idari fonksiyona girip girmediği ise tartışmalı niteliktedir. Örneğin “ hâkimlere verilen notlar”, “mahkeme başkanlarının seçimi”, “yargı yerle- rinin”, “yüksek mahkemelere aday gösterme işlemleri”, “çekişmesiz yargı kararları”, “özgürl üklere ilişkin hâkim kararları” bu niteliktedir. 101 Bu işlemler kanımızca idari fonksiyona girmediği için anayasal yükümlü- lük bu işlemler için geçerli değildir. 3. Diğer Yargısal Karar Veren Mercilerin Durumu Yargı organı karakterleri tartışmalı olmakla bilirlikte yargısal ni- telikli kararlar veren organlar da bulunmaktadır. Bunların en önemli- leri Sayıştay ve Yüksek Seçim Kurulu’dur. Sayıştay anayasal mali bir sayılır”(m.40). 100 Gözübüyük/Tan, İdare Hukuku, s.169 vd. ; Çağlayan, İdari Yargılama Hukuku, s.100-103 101 Gözler/Kaplan, s.241-242; Gözübüyük/Tan, İdare Hukuku, s.169 vd., Çağlayan, İdari Yargılama Hukuku, s.100-103.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1