Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı

329 TBB Dergisi 2019 (145) Emin KOÇ denetim organıdır. Sayıştay denetimini TBMM adına yapmaktadır. 102 Yargı yetkisi Anayasa gereği ve egemenlik yetkisinin bir uzantısı ola- rak Türk Milleti adına kullanılabilirken Sayıştay ise denetimini TBMM adına yapmaktadır. Sayıştay Anayasa’da yargı bölümünde düzen- lenmiş olsa da yüksek mahkeme niteliğinde değildir. Hatta Sayıştay mahkeme olarak da kabul edilmezken 103 Anayasa Mahkemesi 2012 yılında verdiği bir kararı ile ‘sorumlular hakkında kesin hükme karar vermesi’ karakteri bağlamında “ mahkeme ” niteliğinde olduğuna hük- metmiştir. 104 Sayıştay Kanunu çerçevesinde Sayıştay kararlarına karşı “temyiz ”(m.55), “ karar düzeltme ”(m.57) ve şartlar oluşursa “ yargılama- nın iadesi ”(m.56) yollarına başvurulabilir. Ancak Sayıştay ilamlarında bulunması gereken hususları düzenleyen maddede (m.51/2) bu ilam- lara ilişkin başvuru yolları, mercileri ve de süreleri belirtilmemiştir. Ancak Sayıştay’ın da sorumluların hukuki durumlarını etkileyen, sübjektif sonuçlar yaratan işlemleri bulunmaktadır. Özellikle sorum- lular hakkında verilen tazmin kararları bu çerçevededir. Bu nedenle yükümlülük Sayıştay ilamları için de geçerlidir. Sayıştay ilamlarında da Sayıştay Kanunu bir zorunluluk getirmese de bu ilamlara karşı baş- vuru yolları, mercileri ve de süreleri belirtilmelidir. Tabii ki Sayıştay Kanunu’nda bu husus açıkça düzenlenmeli, düzenlenmese dahi ana- yasal amir hüküm gereği Sayıştay kararlarında bu yükümlülüğün ge- reğini yerine getirmelidir. Bu çerçevede bir diğer organ ise Yüksek Seçim Kurulu’dur. Ana- yasamıza göre, “ seçimler, yargı organlarının genel yönetim ve denetimi al- tında yapılır ” (m.79) ve Yüksek Seçim Kurulu’nun kararları kesindir. Yüksek Seçim Kurulu, yüksek mahkeme niteliğinde değildir 105 . Ana- yasanın “ yasama ” bölümünde düzenlenmiştir. Bu kararlar aleyhine başka bir mercie başvurulamaz. Yüksek Seçim Kurulu kararlarının ke- sin olması ve başka bir mercie başvurulamaması nedeniyle anayasal yükümlülük kurul kararları için geçerli değildir. İl ve ilçe seçim kurul- 102 Gözübüyük/Tan, İdare Hukuku, s.235 vd., Günday, s.417 vd., Gözler/Kaplan, s.164-165; Çağlayan, İdari Yargılama Hukuku, s.58-60. 103 Anayasa Mahkemesi, E 1990/39, K 1991/21, KT 11.07.1991, Anayasa Mahkemesi, E 1996/58, K 1996/43, KT 20.11.1996, http://www.kazanci.com/kho2/ibb/files/ amk1990-39.htm, (26.12.18). 104 Anayasa Mahkemesi, E 2012/102, K 2012/107, KT 27.12.2012, http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/04/20130402M1-4.htm, (21.10.18). 105 Çağlayan, İdari Yargılama Hukuku, s.60.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1