Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı
330 Türk Hukuku’nda Devlet İşlemlerine Karşı Başvuru Yollarını Gösterme Yükümlülüğü larının verdiği yazılı veya sözlü kararlarda, bu kararlara karşı başvuru mekanizmasının var olması nedeniyle mutlaka başvuru merci süresi ve yolu belirtilmelidir. Ancak 298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun’un “Kararların bildirilmesi ve tebliği” başlığını taşıyan ilgili maddesinde bu yönde herhangi bir dü- zenleme bulunmamaktadır. E. İDARİ İŞLEMLER BAKIMINDAN DEĞERLENDİRME 1. Düzenleyici İdari İşlemler İdarenin düzenleyici işlem yapma yetkisi kamu gücü kullanılarak idarenin soyut- genel- kişilik dışı işlem yapma yetkisidir. Yürütme yet- kinin kanuna dayanma ve uygun olma gereğinin bir sonucu olarak idarenin düzenleyici işlemleri de Anayasa, kanunlara veya Cumhur- başkanlığı kararnamelerine dayanmak ve uygun olmak zorundadır. İdarenin düzenleyici işlemleri Cumhurbaşkanlığı kararnameleri, yö- netmelikler ve diğer idari işlemlerden oluşur. İdare günlük hayatın ge- reklerine göre çok farklı adlar altında düzenleyici işlemler yapabilir. 106 İdarenin düzenleme ve detaylandırma gereksiniminden doğan bu iş- lemlere, isimleri Anayasa’da geçemediği için genelleyici ve kapsayıcı bir ifade ile idarenin diğer işlemleri veya idarenin adsız düzenleyici işlemleri denir. 107 İdarenin diğer düzenleyici işlemleri uygulamada yö- nerge, esas, talimat, genel emir, kararname, kodeks, plan, ilan, sirküler gibi farklı adlar altında çıkabilir. Bu işlemler hukuki statüyü etkileme- leri ölücüsünde icraidir ve dava konusu edilebilir. Diğer idari işlemler veya “ adsız düzenleyici idari işlemler” de – farklı görüşler olsa da – esas olarak yönetmeliklerin hukuki rejimine tabidir. Bu nedenle genel olarak düzenleyici idari işlemler ve de yönetmelikler için ifade edilen hususlar adsız düzenleyici işlemler için de geçerlidir. 108 Düzenleyici işlemler yargısal denetime tabidir. Hatta düzenleyici işlemin uygulama işlemlerine karşı da yargısal denetime tabi olduğu dikkate alınırsa düzenleyici işlemlerde de kanunların ‘ yürürlük ’ mad- desine benzer ‘ yargısal yol, mercileri ve süre ’ maddesini taşıması öneri- 106 Gözübüyük/Tan, İdare Hukuku, s.111 vd. 107 Özay, 375; Gözler/Kaplan, s.443. 108 Gözler/Kaplan, s. 411; Değerlendirmeler için bkz. Gözübüyük/Tan, İdare Huku- ku, s. 140 vd.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1