Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı

333 TBB Dergisi 2019 (145) Emin KOÇ verilmezse istek ret edilmiş sayılacaktır. 116 İsteğin ret edilmesi ile olu- şan zımni ret işlemlerinde ise yazılılık mümkün olmadığı için pratik olarak bu işlemlere karşı başvurulacak kanun yolları ve mercileri ile sürelerinin bildirilmesi mümkün olmayacaktır. İYUK m. 11 gereği ise “ ilgililer tarafından idari dava açılmadan önce, idari işlemin kaldırılması, geri alınması, değiştirilmesi veya yeni bir işlem yapılması üst makamdan, üst ma- kam yoksa işlemi yapmış olan makamdan istenebilir ”. Bu nedenle kanun yollarını ve sürelerini belirtme yükümlülüğü gereğince İYUK m. 11 çerçevesinde yapılabilecek üst makamlara başvuru yolunun da göste- rilmesi gerekir. Hatta ilgili düzenlemenin hukuki sonuçlarını kapsa- yacak şekilde detaylandırılmalı ve “ başvurunun, işlemeye başlamış olan idari dava açma süresini durduracağı”, “altmış gün içinde bir cevap veril- mezse istek reddedilmiş sayılacağı ”, “ isteğin reddedilmesi veya reddedilmiş sayılması halinde dava açma süresinin yeniden işlemeye başlayacağı ve baş- vurma tarihine kadar geçmiş sürenin de hesaba katılacağı ” belirtilmelidir. 117 Bazı durumlarda da ihtiyari başvuru yolu özel olarak da düzenlenmiş olabilir. 118 Örneğin 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanunu gereğince per- sonel 7 gün, öğrenciler 15 gün içinde söz konusu disiplin cezasına (öğ- renci için sadece Yükseköğretim kurumundan çıkarma) itiraz edebilir. Bu durumda varsa özel idari başvuru yolları işlem metninde mutlaka bildirilmelidir. İYUK m.11 gereğince idareye yapılan başvurular so- nucu idarenin yapacağı işlemler de bağımsız idari işlemler olarak kar- şımıza çıkmaktadır. Bu nedenle başvuru sonucu idare tarafından ya- pılan işlemler açısından da yükümlülük gerekliliklerine uyulmalıdır. Yükümlülüğün yerine getirilmesi gereken işlem grubu haliyle yü- kümlendirici, kişi aleyhine sonuç doğrucu işlemler olacaktır. 119 Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi’nin İdari İşlemler Karşısında Bireyin Ko- 116 İlgililer altmış günün bittiği tarihten itibaren dava açma süresi içinde, konusuna göre Danıştay’a, idare ve vergi mahkemelerine dava açabilirler. Altmış günlük süre içinde idarece verilen cevap kesin değilse ilgili bu cevabı, isteminin reddi sayarak dava açabileceği gibi, kesin cevabı da bekleyebilir. Bu takdirde dava açma süresi işlemez. Ancak, kesin cevabı bekleme süresi başvuru tarihinden itibaren altı ayı geçemez (İYUK, m.10). 117 Şanlı Atay, s.309. 118 Yılmaz, s. 61. 119 Yükümlendirici idari işlemler, ise muhatapları üzerinde bir edimi yapma veya yapmama sorumluluğu yükleyen, belirli bir hareket tarzına zorlayan işlemlerdir. Örneğin; kapatma, para cezası verme, okuldan uzaklaştırma, aylıktan kesme gibi (Günday, s. 132; Gözler/Kaplan, s. 290; Halil Kalabalık, İdare Hukuku Dersleri, İstanbul 2004, Değişim Yayınları, s.100; Akyılmaz/Sezginer/Kaya, s.392–393).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1