Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı

339 TBB Dergisi 2019 (145) Emin KOÇ min geçerliliğini değil yürürlüğe girişini/tebliğini etkileyici nitelikte- dir. 137 Ancak çıkarılacak bir idari usul kanunu ile idari işlemlerde bu yükümlüğe uymamanın yaptırımı düzenlenebilir. 138 Çünkü anayasal düzenleme olsa da hâlihazırda İYUK hükümleri gereği yükümlülüğün belirtilmemesi işlemi sakatlama sonucu doğuramaz. B. İHLALİN DAVA AÇMA SÜRESİNE ETKİSİ Yükümlülüğe ilişkin düzenlemeye uygun hareket edilmemesinin yaptırımı düzenlenmemiştir. Bu haliyle anayasal hüküm sanki ‘ iyi idare ’ye yönelik bir tavsiye niteliği görünümündedir. Yargısal yolla- rın gösterilmemesi durumundan karşımıza çıkabilecek en önemli so- run işlem özelinde dava açma sürelerinin genel dava açma süresinden farklı olması durumudur. İYUK’a göre “ dava açma süresi, özel kanunla- rında ayrı süre gösterilmeyen hallerde Danıştay’da ve idare mahkemelerinde altmış ve vergi mahkemelerinde otuz gündür ”(m.7/1). Bu hüküm gereği kanun koyucu özel dava açma süreleri belirleyebilir. 139 Bu durumda özel dava açma süresinde dava açması gereken birey gerekli bilgilen- dirmenin yapılmaması durumunda dava açma süresini kaçırabilir. Bu nedenle hak arama hürriyeti kapsamında dava açma süresinin işlem metninde bulunmaması durumunda özel dava açma süresi kaçırılsa dahi genel dava açma süresi içinde açılan davaların süreaşımı nede- niyle ret edilmemesi gerekir. 140 Dava açma süresin kamu düzeninden olması nedeniyle hak düşü- rücü süre niteliğindedir. 141 Bu nedenle süresi içinde dava açılmaması durumunda dava açma hakkının düşmesi gerekir. Yükümlülüğün iş- 137 Aksi görüş için bkz. Hasan Dursun, “İdari İşleme Karşı Dava Açma Süresinin Gösterilmemesi”, İşlemi Hukuka Aykırı Hale Getirir Mi?, www.jurix.com.tr/ar- ticle//672, (15.01.19). 138 Genel İdari Usul Kanun Tasarı’nda anayasa ile benzer düzenlemeler yer alsa da yükümlülüğe uymamanın yaptırımı düzenlenmemektedir (m.33/2) 139 Pozitif düzenlemelerimizde de özel dava açma süreleri bulunmaktadır. Örneğin, ödeme emrine karşı vergi mahkemesinde 15 gün, Kamulaştırma Kanunu’na göre kamulaştırma işlemlerine karşı 30 gün, Danıştay yüksek disiplin kararlarına karşı 15 gün içerisinde dava açılması gerekmektedir (Kaplan Gürsel, İdari Yargılama Hukuku, Ekin Yayınevi, Bursa 2016, s.290-295; Çağlayan, İdari Yargılama Huku- ku, s.237; Gözübüyük/Tan, İdari Yargılama Hukuku, s.926-930) 140 Şanlı Atay, s.309. 141 Gözübüyük/Tan, İdari Yargılama Hukuku,.s.921-926; Kaplan, İdari Yargılama Hukuku, s.288-290;

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1