Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı
377 TBB Dergisi 2019 (145) Eren TOPRAK Kamu ihale işlemlerindeki niceliksel artış ve kamu hizmetinin yürütümündeki değişimler bu alanda yeni düzenlemeleri ortaya çı- karmıştır. Bu amaçla 2014 yılında klasik direktif ve sektörler direktifi tamamen değişikliğe uğramıştır. Özellikle idare tanımındaki genişle- me, yeni ihale usulleri, eşik değerler, istisnalar ve güncel satın alma teknikleri gibi konular 2014/24/EC ce 2014/25 EC direktiflerinde dü- zenlenmiştir. 11 Bu değişiklikler uluslararası alanda UNCITRAL Model Kanunu ve Dünya Ticaret Örgütü gibi düzenleyici örgütlerin çalışma- larını da etkilemiştir. Uluslararası alandaki çalışmaların kapsamı ayrı bir tartışma ko- nusu olsa da bu metnin araştırma alanı açısından ihale işlemlerinin sadece harcama boyutunu ilgilendirdiği sonucuna ulaşılmaktadır. Do- layısıyla bir idari işlem olarak ihale sözcüğü özellikle batı yazınında Türkçe yazına kıyasla daha dar bir anlama karşılık gelmektedir. Konumlandırma: Hukukta Akademik Çalışma Alanları İçinde Kamu İhale Hukuku Bir hukuki işlem olarak ihalenin dört farklı anlamda kullanıldığı; ancak taraflarından bir tanesinin idare olduğu durumlarda kamu iha- lesi kavramının öne çıktığı daha önce de ifade edilmiştir. Anılan tes- pitin ardından kamu ihale hukuku tamlamasının hangi hukuki alanda çalıştığı değerlendirilebilir. Öncelikli olarak harcama işlemi, gelir geti- rici işlemler veya devlet borçlanmasına ilişkin işlemlerinin tamamı bu başlığı içine alınarak bir açıklama yapılabilir. Ancak devlet borçlan- masının daha çok iktisadi ve mali karakteri olan bir işlem olması (ve bu nedenle çok fazla hukuki tartışmaya neden olmaması); gelir getirici işlemlerin de niceliksel olarak çok büyük boyutta olmaması gerek aka- demik gerekse gündelik yazında ihale işlemlerinden kamu harcama- larına dayanak olan işlemlerin anlaşılması sonucunu doğurmaktadır. Bu durumda kamu ihale hukukunun bir harcama işlemi olarak ihale- leri incelediği söylenebilir. Nitekim bu tespit uluslararası yazınla da uyumludur. Konuya yukarıdaki açıdan bakıldığında iki tespitin daha yapılma- sı gerekmektedir. Birincisi ihalenin özü itibariyle idari işlem olmasıdır. bkz. Servet Alyanak, Avrupa Birliği Kamu İhalesi Hukuku, Seçkin Yayınları, An- kara, 2015, s. 25-37. 11 Alyanak, 2015, s. 139.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1