Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı
383 TBB Dergisi 2019 (145) Eren TOPRAK ekonomik idare hukuku veya tek başına ekonomi hukukunun içinde de yer alır. Daha açık bir ifadeyle, kamu ihale hukukunun idarenin pi- yasaya etkileşime girdiği ve bunun hukuki sonuçlarını inceleyen yeni idare hukuku kavramı olarak oluşmuştur. 21 İdarelerin kamu kaynağı kullanarak yaptıkları harcama işlemleri temel olarak iki aşamadan oluşur. Bunların ilkinde ihale ikincisinde de sözleşme aşamaları bulunmaktadır. Her iki işlemde de idarelerin kamu hizmeti görme sorunlulukları çerçevesinde bir piyasa aktörü- ne işi yaptırmak için bu aktörlerle hukuki ilişki kurmaları söz konu- su olmaktadır. Öte yandan yine son 30 yıllık süreçte kamu ihaleleri- ne ilişkin hukuki kurallar küresel ölçekte tektipleştirmiştir. Örneğin Türkiye’de 1980 sonrası kamu ihale düzenlemelerinin genel mantığını yerel uygulamanın küresel olana uyumlaştırılması olarak tanımlamak mümkündür. 22 Kamu ihalelerinin yeni idare hukuku terimi olmasına dayanak ola- bilecek bir diğer gerekçe ise –yine Cassese’nin ölçütlerinden hareketle- idari yargının denetim sınırlarına ilişkin değişikliktir. Önce Uyuşmaz- lık Mahkemesi içtihadıyla başlayan daha sonra da 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu’ndaki sözleşme taraflarının eşitliği ilkesin- den hareketle kamu ihale sözleşmeleri, idarenin özel hukuk sözleş- meleri olarak tanımlanmıştır. Bu tanımlamanın temel sonucu, her ne kadar ihale aşaması idari yargının görev alanında kalsa da sözleşme uyuşmazlıklarında adli yargının görevli hale gelmesidir. Konusu doğ- rudan kamu hizmeti dahi olsa bu tür sözleşmeler, idari sözleşme kabul edilmediklerinden uyuşmazlıklar idari yargının görev alanına girme- mektedir. 21 Yeni idare hukuku tamlamasını kullanmak için Avrupa’nın önemli idare hukuk- çularından Sabino Cassese’ye atıf yapılabilir. Cassese, Türkçe’ye de çevrilen bir makalesinde idare hukukunun; küreselleşme, tek yanlı üstünlüklere dayalı iş- lem iradesinde farklılaşma, common law sistemine yakınsama ve idari yargının görev alanında değişim gibi başlıklarda farklılığa uğradığını bunun da yeni bir idare hukukunu tanımlama gereksinimi ortaya çıkardığını belirtmektedir. Ayrın- tı için bkz. Sabino Cassese, “19. Yüzyıldan 21. Yüzyıla İdare Hukukunun Dönü- şümleri”, Çev: Eren Kalanyuva, İdare Hukuku ve İlimleri Dergisi , 2014, Sayı: 15/2, s. 159-165. 22 Bu konuyla ilgili daha ayrıntılı değerlendirme için bkz. Eren Toprak, Kamu İha- leleri: Kamu Alımlarının Hukuki, Yönetsel ve Siyasal Boyutu, Turhan Kitabevi Yayınları, Ankara, 2016, s. 150-155.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1