Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı

410 Kadın ve Erkeğin Eşit Haklara Sahip Olması İlkesinin Aile Hukuku Alanında Uygulanması olmamış gibi eski örgütlenme biçimlerini sürdürmektedir. Nitekim ev işlerinin görülmesinde kadın hala temel taş olma görevini üstlenmek- tedir ve erkekler eşlerini hala haftada en az kırk saat çalışan, işe gidip gelmek için zamanını ve enerjisini harcayan insanlar olarak görmedik- leri için onlardan tüm vaktini ev işlerine ayıran geleneksel ev kadını rolünü sürdürmelerini beklemektedirler. 46 Kadın her alanda çalışabi- lecekken ancak öğretmenlik, psikologluk, eczacılık gibi bazı meslekler kadınlar için uygun bulunmaktadır. 47 Mesela bir erkeğin uzak yol kap- tanı olup aylarca eve gelmemesi yadırganmaz, evlilik birliğinin huzur ve yararı açısından bu durum sorgulanmazken; kadın olan eşin bu tür bir meslek icra etmesi evlilik yaşamı ile bağdaşmadığı gerekçesiyle hoş karşılanmayacaktır. TMK bağlamında kadın olan eşin mesleğini icra ederken erkek olan eşten izin alması gerektiğine ilişkin herhangi bir düzenleme olmamasına rağmen bu gereklilik çoğu zaman erkek olan eşin olaya bakışında, hatta toplumun algısında vardır. Her ne kadar TMK m. 192 düzenlemesi kadın-erkek eşitsizliğini gideren bir yapıya kavuşmuşsa da toplumun gözünde “yuvayı dişi kuş yapar” ve dolayı- sıyla evlilik birliğinin huzurunu, yararını gözetmesi gereken kadındır. Aslında kadın yapacağı işi seçerken sadece erkek olan eşin değil, tüm toplumun onayını almalıdır. D. Konutun Seçimi, Birliğin Yönetimi ve Giderlere Katılma eTMK m. 152 düzenlemesi, “Koca, birliğin reisidir./Evin intihabı, karı ve çocukların münasip veçhile iaşesi ona aittir” , şeklindeydi. Kanun koyu- cunun aile içinde ahenk ve düzenin sağlanması için birlik başkanını re’sen belirlediği bu hükmün kadın-erkek eşitliğine aykırı görülebilir- se de, kocanın evlilik birliğinin kanuni başkanı sıfatının bir kanun hük- mü olarak yaşadığı ve kocanın bu sıfatının ona birtakım haklar sağ- ladığı, birtakım ödevler yüklediği belirtilmiştir. 48 Ancak aksi görüşte olacak şekilde Medeni Kanun’da kadın-erkek eşitsizliğini vurgulaya- rak belirten hükümlerden birinin TMK m. 152/f. 1 hükmü olduğu da ileri sürülmüştür. 49 Aynı Kanun’un 153. maddesinde, 152. maddenin 46 Tülay Arın, “Kadın Çalışınca”, Feminizm Kitabı, (Hazırlayan: Hülya Osmanağa- oğlu), Ankara 2015, s. 141. 47 Dökmen, s. 203. 48 Feyzioğlu, s. 185. 49 Cengiz Koçhisarlıoğlu, “Aile Hukukunda Eşlerin Eşitliği”, AÜHFD, Ankara 1988,

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1