Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı

443 TBB Dergisi 2019 (145) Meltem ERTUĞRUL / Gülşah YILMAZ yasal bir düzenleme bulunmamaktadır. Ancak vergi incelemeleri ile il- gili olan VUK. m. 140’a göre vergi incelemesi yapanlar, yaptıkları ince- leme sırasında sirkülere aykırı vergi inceleme raporu düzenleyemez- ler (VUK. m. 140/5). Dolayısıyla sirkülerlerin vergi idaresini bağlama yanında artık mükellefleri de bağlayıcı hale geldiği kabul edilmekte- dir. Zira mükellefler inceleme raporlarının sirkülere aykırı düzenle- nemeyeceğini bildikleri için sirkülere uymak zorunda kalacaklardır. 66 İnceleme elemanları özelgelere aykırı rapor düzenleyebilirlerse de bu raporlar ilgili komisyonda 67 özelgelere uygunluk bakımından da değerlendirmeye tabi tutulacaklardır (VUK. m. 140/7). Bu komisyon- da özelgelerin yanlışlığı hakkında kanaat oluşursa durum sirküler ve özelge verme konusunda yetkili komisyondan iki üyenin de katılaca- ğı beş kişilik karma komisyonda incelenecektir. Bu düzenlemeler de özelgelerin bağlayıcı niteliğe büründüğünü göstermektedir. 68 Yargı kararlarına bakıldığında da sirkülerlerin idarenin düzenleyici işlemi olarak kabul edildikleri ve iptal yaptırımına tabi oldukları görülmek- tedir. 69 Danıştay Vergi Dava Daireleri Kurulu bu hususu bir kararında 66 Ümit Süleyman Üstün, “Son Kanuni Değişiklikler Çerçevesinde Özelge ve Sirkü- lerin Vergi Hukukunda Yeri”, Erciyes Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi , Cilt: 7, Sayı: 1-2, 2012, s. 217. 67 VUK m. 140/7: “Vergi Müfettişleri ile Vergi Müfettiş Yardımcıları tarafından dü- zenlenen vergi inceleme raporları, işleme konulmak üzere ilgili vergi dairesine tevdi edilmeden önce, meslekte on yılını tamamlamış en az üç Vergi Müfettişin- den oluşturulacak rapor değerlendirme komisyonları tarafından vergi kanunla- rı ile bunlara ilişkin Cumhurbaşkanı kararı, yönetmelik, genel tebliğ, sirküler ve özelgelere uygunluğu yönünden değerlendirilir. İncelemeyi yapanla komisyon arasında uyuşmazlık oluşması halinde uyuşmazlığa konu vergi inceleme raporla- rı üst değerlendirme mercii olarak, Maliye Bakanlığınca belirlenen tutarları aşan tarhiyat önerisi içeren vergi inceleme raporları ise doğrudan, Vergi Denetim Ku- rulu Başkanlığı bünyesinde bir Başkan Yardımcısının başkanlığında dört grup başkanından oluşan beş kişilik merkezi rapor değerlendirme komisyonu tarafın- dan vergi kanunları ile bunlara ilişkin kararname, tüzük, yönetmelik, genel tebliğ, sirküler ve özelgelere uygunluğu yönünden değerlendirilir. İncelemeyi yapanlar, bu komisyon tarafından yapılacak değerlendirmeye uygun olarak düzenleyecek- leri vergi inceleme raporlarını işleme konulmak üzere bağlı oldukları birime tevdi ederler.” 68 Üstün, s. 218. 69 “Davayı, Sirkülerin, “Bilgi Verme Zorunluluğu Getirilen Şirketler ve OSB Tüzel kişiliklerinin Kapsamı” başlıklı 2. bölümünde yer alan “Enerji Piyasası Düzen- leme Kurumundan elektrik veya doğalgaz dağıtım lisansı almamış ancak çeşitli kaynaklardan elektrik veya doğalgaz temin edip elektrik veya doğalgaz dağıtım hatlarını kullanarak nihai tüketiciye satan şirketler veya Organize Sanayi Bölgele- ri tüzel kişilikleri de bu Tebliğ kapsamındadır.” şeklindeki düzenlemesine hasren inceleyen Danıştay Dördüncü Dairesi, 10.7.2017 gün ve E:2014/2646, K:2017/6026

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1