Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı

487 TBB Dergisi 2019 (145) Halil YILMAZ ayın prime esas kazancına eklenmesine ilişkin uygulaması sigorta tekni- ği dikkate alındığında, sigortalının lehine değildir. Çünkü bu yöntemle sigortalının elde edeceği menfaat, her alacağın hak edildiği dönemde ödenmesi halinde sigortalıya sağlanacak menfaatin gerisinde kalacaktır. Zira mahkeme kararına konu olan ödemelerin (ödendiği) bir aya yığıl- ması, o ayın prime esas kazancının aşılmasına ve hem sigortalı hem de SGK’nın aleyhine sonuçlarla karşılaşılmasına neden olacaktır. 103 B. Asgari İşçilik Uygulaması Sosyal Güvenlik Kurumu denetim yetkisi kapsamında, işyerleri bakımından asgari işçilik uygulaması yapabilir. Asgari işçilik uygu- laması; bir işin yürütümü için gerekli olan en az sigortalı sayısına, si- gorta primine esas kazanç tutarına ve çalışma süresine uygun olarak işverence Kuruma yeterli işçilik bildirilip bildirilmediğinin tespitine yönelik bir uygulamadır (m. 85). Yapılan inceleme sonucu işverenin, işin emsaline, niteliğine, kapsam ve kapasitesine göre işin yürütümü açısından gerekli olan sigortalı sayısının, çalışma süresinin veya pri- me esas kazanç tutarının altında bildirimde bulunduğunun tespiti halinde, Kurum denetim ve kontrolle görevli memurları vasıtasıyla işin yürütümü için gerekli asgari işçilik miktarını re’sen tespit edebilir. Sözleşmede çalıştırılacak işçi sayısı belli ise, öncelikle bu işçilerin si- gortalılık niteliği, ücretlerinin işyeri kayıtlarına usulüne uygun olarak geçirilip geçirilmediği, ayrıca bunların prime esas kazançları ile prim ödeme gün sayılarının Kuruma eksiksiz bildirilmiş olup olmadığı tes- pit edilir. Bu tespit sonucunda düzenlenecek raporda, sözleşmede ça- lıştırılması öngörülen işçi sayısı göz önüne alınarak, işyeri kayıtların- dan çalıştırıldığı tespit edilen işçiler ile ücretlerine aylar itibarıyla yer verilir . Bu bağlamda, bildirilmesi gereken prim tutarını Kurum re’sen takdir etmektedir. Amaç, kayıt dışı çalışmanın önlenmesi ve Kurum gelirlerinin artırılmasıdır. C. Gelir Testi 5510 sayılı Kanun’un 60. maddesi genel sağlık sigortalısı olarak kabul edilecek kişileri saymıştır. Kanun herkesin zorunlu olarak ge- nel sağlık sigortalısı olmasını amaçlamıştır. Bu bağlamda yeşil kart sa- 103 Akın, s. 39;Aksi görüş için bkz. Caniklioğlu, s. 480 vd.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1